Foto: Jenny Gustafsson

Intervju med Svenska Tecknares nya ordförande

Karin Ahlin valdes till ny ordförande för Svenska Tecknare på årsmötet den 8 maj. Vi har ställt några frågor till henne om vem hon är och hur hon ser på sitt nya uppdrag.

Hur kändes det att få förtroendet att bli ny ordförande för Svenska Tecknare?
Det är ett otroligt hedrande uppdrag, och jag känner mig både glad och stolt över att ha fått ett så viktigt förtroende. Det är en väl förvaltad stafettpinne jag tar över efter Lennart Eng och jag kommer fortsätta driva arbetet med Svenska Tecknare framåt på bästa sätt för våra medlemmar och branschen.

Vad har du för bakgrund?
Jag har en brokig studiebana som jag brukar sammanfatta i titeln Storyteller. Det är en titel som både rymmer roller som filmmakare, illustratör, författare och föreläsare – med berättandet som den röda tråden i allt jag arbetar med. På Konstfack undervisar jag i bland annat narration och animation. Jag projektleder dessutom sedan ett par år ett projekt för Svensk Form som heter “Deadline”, där jag jobbar med hur man kan bredda rekryteringen till konst- och designskolorna. Min studiebana avslutades i en kandidat i Textil och en master i Storytelling, båda från Konstfack. Sedan förra året sitter jag även med i styrelsen för Färgcentrum.

Jag har varit del av Svenska Tecknare på andra sätt det senaste året, bland annat som arvodesrådgivare, ledare av gruppen ”Bildberättande för barn/ung” (BUG) och projektledare för “En fanfar för bilderbokens framtid!” på Konstfack. Alla de bitarna har jag stor glädje av nu, då jag redan fått möjlighet att lära känna både Svenska Tecknare och våra medlemmar utifrån flera olika perspektiv.

Hur ser du på din roll som ny ordförande?
Det är alltid speciellt att tillträda en central roll i en etablerad organisation, och där finns det både utmaningar och möjligheter. Min bild av Svenska Tecknare är att stora positiva förändringar skett de senaste åren, så det är en väldigt rolig och spännande tid att komma in i organisationen. Men vi lever även i en tid då otroligt mycket förändras, exempelvis på det digitala området, så där finns mängder med utmaningar att navigera bland.
Samtidigt är jag ju helt ny i både styrelsen och den här rollen, så jag har lätt att komma in och undra “varför gör vi si och så”, och på det sättet kanske hitta alternativa möjligheter för föreningen att utvecklas. Att vara ordförande handlar ju såväl om att driva arbetet med föreningen framåt som att vara dess ansikte utåt. Och det finns otroligt många områden att sätta sig in i, det är verkligen utmanande och väldigt intressant.

Vilka ser du som Svenska Tecknares styrkor?
Vår främsta styrka är våra medlemmar. Bredden, kompetensen, engagemanget – det är det som gör att vi som förening har fått vår tyngd och vår möjlighet att påverka. Utöver det känns det otroligt bra att vi har ett kansli med så mycket kompetens. På många sätt blir kansliet ett slags nav i föreningen.

Vilka utmaningar ser du som våra största just nu?
Det finns många utmaningar, men bland det viktigaste just nu är hur vi ska hantera den digitala frammarschen. Det dyker konstant upp nya tjänster och betalningsmodeller. Hur bevakar vi våra rättigheter här och hur får vi skäligt betalt?
Vi behöver även få in fler medlemmar. Vi tror att det finns många som är verksamma inom våra områden, men som av olika skäl inte är med i Svenska Tecknare. Vi vill finnas där även för dem, och ju fler som ansluter sig till oss, desto bättre möjligheter har vi att förhandla fram avtal som är bra för hela vår bransch.
Dessutom finns det en historia av att marknaden ibland har väldigt oschyssta villkor som drabbar vår yrkeskår. Det är något som vi aldrig kan acceptera. Med anledning av det har vi ett projekt, “Code of fair practice”, där vi skapar en sorts umgängesregler på marknaden mellan våra medlemmar och deras uppdragsgivare. Det kommer behöva göras mer, men detta är en viktig start.

Hur ser du på framtiden för våra yrkesgrupper?
Jag tror mer än någonsin på det vi gör. Världen blir allt mer visuell, ingen kan tvivla på bildens kraft. Det som är utmaningen, är hur vi som yrkeskår ska kommunicera värdet av vårt arbete, och där kommer det finnas utmaningar. När kunderna kan välja clipart eller ett foto från någon webbsida för 50 kronor då måste vi som kreatörer lägga väldigt mycket krut på att förklara varför vi bidrar med ett mervärde. Det kommer vara utmanande, men jag vägrar tro att det är omöjligt.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Logga in

Om du inte har något konto kan du skapa ett här.

Skriv in koden du fått skickad till dig för att logga in.

← Avbryt

Kolla din inkorg!

Vi har skickat ett e-postmeddelande till dig med vidare instruktioner hur du återställer ditt lösenord.