Från vänster: Kristina Hoas, Anna Höglund, Klara Persson, Ulla Rhedin.

Rapport från Prata! Bilderboken – för vem?

Siri Ahmed Backström (BUG) sammanfattar Prata! som hölls den 17 november på Form/Design Center i Malmö. Inför en intresserad publik höll förläggaren Kristina Hoas i ett spännande samtal med Anna Höglund och Klara Persson, båda bilderboksförfattare och -illustratörer, och Ulla Rhedin, litteraturvetare och bilderboksforskare.

Anna Höglunds långa karriär gav möjlighet till flera tillbakablickar ur böcker som Först var det mörkt (1991) och Mina och Kåge-serien (1995-), men fokus denna eftermiddag låg på hennes senaste böcker – för alla som är eller har varit tonåringar – Augustnominerade och Snöbollenprisade Om detta talar man endast med kaniner (2013) och alldeles nya Att vara jag (2015). Klara Persson har med fem utgivna böcker hunnit bli Augustnominerad både för Maximilian och Minimilian (2013) och Jag blir en bubbla (med text av Malin Axelsson, 2014). För sin debutbok Molly och Sus (2012) blev hon belönad med Sveriges författarförbunds debutantpris Slangbellan och bilderbokspriset Snöbollen. Publiken fick under eftermiddagen se och höra både tankar och historier bakom flera av dessa böcker, rikt bildsatt med exempel på uppslag projicerade på duk intill panelen.

Ulla Rhedin har bland annat skrivit avhandlingen Bilderboken – på väg mot en teori (1992) och var en av redaktörerna och medförfattarna till En fanfar för bilderboken (2013). Hon skriver även återkommande bilderbokskritik i DN och sitter i juryn till Snöbollen-priset.

Tack vare moderatorn Kristina Hoas, förläggare på Alvina förlag, gled samtalet smidigt mellan de många ämnena, och vid flera tillfällen fick Ulla Rhedin knyta ihop ett tema med överblickar och analyser som var både fördjupande och roliga.

De båda bilderboksskaparna i panelen fick bland annat beskriva sina respektive arbetsprocesser. Anna Höglund berättade om hur hon hänger upp sina skisser på tvättlina för att hitta ordningen, för att sedan göra streckgubbe-ritade miniböcker av berättelsen. Klara Persson beskrev hur hon låter ”allt vara uppe i luften” samtidigt, det vill säga text, bild, och formgivning, så att hon faktiskt inte vet hur ett uppslag ska bli förrän det är helt klart. Både Anna och Klara antydde att ett alltför noggrant skissande kan förta lite av skaparlusten. Och att processen är just lustfylld är viktigt – särskilt i en bransch där det inte går att leva på pengarna för en enstaka bok.

Kristina Hoas lyfte frågan om förlagets betydelse. Hon nämnde att ett litet förlag sällan startats för att tjäna pengar, och hur det påverkar vilket slags böcker de ger ut. Anna och Klara hakade på och diskuterade för- och nackdelar med olika slags förlag: små förlag kan ha svårt att satsa pengar på marknadsföring, men på ett stort förlag kan en bok drunkna i floden av böcker som ska ut på samma gång. Ulla uttryckte sin tacksamhet gentemot de små förlag som vågar tänja på gränser för vad bilderboken kan vara, och därmed för genren framåt.

När panelen fick frågan om vem deras böcker är tänkta för, svarade Klara Persson att hon riktar sig till barn, gärna de som befinner sig utanför normen – som i Sovdags för Lydia, där Lydia skildras med sina två mammor. Anna Höglund menade att hon ofta riktar sig till sig själv, och ibland till ett specifikt barn. Att vara jag har hon jobbat på i tio år, och tänkt på det som ett slags Det andra könet (Simone de Beauvoirs feministiska klassiker från 1949) för barn. Om detta talar man endast med kaniner utgick från ett barn i Annas närhet, ett barn med högkänslig personlighet.

Samtalet berörde också barnperspektivet i bilderboken. Ulla Rhedin talade med övertygelse om hur viktigt det är att barn i bilderböcker uttrycker sig i överensstämmelse med sin ålder. Hon menade att det är nödvändigt att högläsaren tror på barnet i boken, inför barnet den läser boken för. Och vad gäller vilka ämnen man kan ta upp i en bok för barn, förklarade Ulla att om en bok inte är kul eller begriplig för ett litet barn, då är den tråkig, inget mer med det! Barnet kan reagera genom att till exempel somna eller gå därifrån.

Många ämnen avhandlades under eftermiddagen, och flera ur publiken deltog med frågor och kommentarer. När samtalet var över hade två fokuserade men ovanligt korta timmar tillbringats i detta bilderboksrus, och glada paneldeltagare och åhörare gick ut i höstvimlet på Lilla torg.

BUG hälsar tack till alla inblandade, och välkomnar till fler spännande arrangemang runtom i landet under 2016!

Text: Siri Ahmed Backström

Bilder från Prata!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Logga in

Om du inte har något konto kan du skapa ett här.

Skriv in koden du fått skickad till dig för att logga in.

← Avbryt

Kolla din inkorg!

Vi har skickat ett e-postmeddelande till dig med vidare instruktioner hur du återställer ditt lösenord.