Från vänster: Katarina Strömgård och Ingrid Flygare. Foto: Karin Ahlin

Digitalt bildberättande

Uppsnappat och nedtecknat av Anna Bengtsson från ett samtal om appar mellan Katarina Strömgård och Ingrid Flygare på bokmässan 2015.
Vad skiljer digitalt berättande i appar från ett bilderboksberättande? Kan man tala om berättande överhuvudtaget eller innebär appar helt enkelt spel? BUG (Bildberättande för barn & ung) har återkommit till olika frågeställningar kring berättande för barn och ungdomar och ett av ST:s monterprogram på bokmässan hade rubriken ”digitalt bildberättande”. Ingrid Flygare samtalade med Katarina Strömgård från BUG och det rörde sig om olika sätt att tänka digitalt och vad som skiljer digitala produktioner från bilderboksberättande.

Vad händer sen? En app som Rabén & Sjögren gjort utifrån Tove Janssons bilderbok. Den har ett upplägg som är vanligt när man ”översätter” bilderbok till app: man ”bläddrar” fram uppslag. Det finns lite animation inlagd och möjlighet att peta på några ställen för ytterligare animation. Berättelsen sköts av en berättarröst, men man kan också läsa texten själv. Ingrid berättar att hennes barn var väldigt entusiastiska över den här appen, men en vuxen kritisk blick ser att allt det animerade och aktiverande bryter dramatiken i själva berättelsen. I den digitala formen är det inte heller särskilt intressant med låtsasbläddring – det tillhör ett annat medium. Själva hålen är synliga när man bläddrar, men det blir förstås något helt annat när man upplever verkliga hål i en verklig bok – det här är ju en avbildning.

En bättre variant är produktioner som frigjorts från bokberättelsen, även om denna finns med som grund. Här är bra exempel Villa Villekulla (bok: Lindgren/Vang Nyman) som helt enkelt gjorts till en interaktiv upplevelse och Lassemaja (bok:Widmark/Willis), där man tagit själva mysteriet och gjort ett spänningsspel av det. En bilderboksberättelse och spel av ovan nämnda typ ger förstås helt olika sorts upplevelse.

Katarina och Ingrid förklarar att det inte varit så lätt att hitta originella digitala produktioner, men de lyfte fram några intressanta verk:

Shaun Tan, Rules of summer: Den startar i en närbild av en detalj och först senare får man se hela bilden, man kan zooma in och ut och titta på detaljer – ett intressant alternativ till att låtsasbläddra. Kanske roligast för illustratörer.

Sago Mini Fairytales: Historierna börjar alltid på samma vis; man öppnar en dörr! Istället för att bläddra rör sig spelaren sen fritt i en sagovärld och gör små berättelser med interaktiva animationer (drar med fingret i bilderna). Här finns ljudeffekter och musik men ingen text.

Nosy crow, Snövit. Deltagaren ska själv göra saker som för historien framåt men grundhistorien är bestämd – det går till exempel inte att röra i grytan förrän det är dags för det. Rolig detalj: när den elaka styvmodern frågar spegeln vem som är vackrast uppträder läsarens porträtt i spegeln. Snövit har både berättarröst och text som byter färg på det ord man befinner sig i, för att barnen ska kunna följa med i texten och lästräna.

Toca Town: Ett omfattande spel där barnen själva helt och hållet skapar berättelsen. Förutsättningen är en hel stad som man kan förflytta sig i och ett stort antal karaktärer man kan använda sig av. Det går att göra egna familjekonstellationer och fungerar ungefär som ett dockhus. Flera barn kan delta och berätta för varandra vad de gör, precis som i vanlig lek.
– När kommer YouTube-filmerna, av produktioner som barnen skapat? frågade sig Ingrid.

Tinybop, Jorden: en naturvetenskaplig produktion med bland annat ett illustrativt animerat vulkanutbrott där man själv kan ändra förutsättningarna, eller undersöka jordskorpans lager i genomskärning. Själva vulkanutbrottet blir mycket mer begripligt när man ser utvecklingen i rörelse. Ingrid påpekade här vikten av att det som händer är relevant, inte en massa interaktivitet bara för sakens skull.

Ingrid berättade också om sitt eget arbete med Radioapan, till Sveriges Radio. Här är det många som deltar i produktionen, till skillnad från bokskapande. Man provar också bilderna på barnen – vilket kan resultera i att möjliga missuppfattningar uppmärksammas. Illustratörens uppgift kan vara att skapa ett stort urval av karaktärer och möjligheter. Till Radioapan har illustratören fått tänka ut en bred vy som innehåller punkter för spelaktivitet. Det är nödvändigt att tänka in vad som ska hända, för att det ska bli rätt. Apan har skapats med många delar för olika rörelseanimation. Tekniken begränsar; bilden kan inte innehålla alltför mycket information, för den blir för tung.

Ingrid har också gjort en pysselbok – den typen av bok, menar hon, skulle egentligen passa bättre som app. Man kan mera handgripligt mata hästen eller klä på barnet. För att återknyta till frågeställningen om hur app-produktioner skiljer sig från bilderboksberättande: Ingrid menade att man egentligen kan se de digitala apparna mera som komplement till den berättande bilderboken.

Och avslutningsvis en förhoppning från Katarina – att man ska komma bort från användningen av ”boken” som metafor i app-världen.

Appar som förekom i samtalet:

Snow white
Utvecklare: Nosy Crow
-lite uppdaterad version av den klassiska sagan med interaktiva moment och lästräning. Finns inte på svenska.

Vad hände sen?
Rabén & Sjögren, Spinfy, Wsoy, Moomin characters
Utvecklare:
Interaktiv bokapp baserad på Tove Janssons bok.

Rules of Summer
Utvecklare: Wheelbarrow.
Appversion av Shaun Tans bilderbok, med in- och utzoomning istället för bläddring. Flera språk i appen, dock inte svenska.

Toca Town
Utvecklare: Toca Boca
Stad med olika miljöer, där man kan leka fritt med ett stort urval figurer och föremål.

Sago Mini Fairy Tales
Utvecklare: Sago sago
Interaktiv sagoapp för de minsta. Spelaren gör egna berättelser med interaktiva animationer, utan dialog.

Sago Mini Doodlecast
Utvecklare: Sago sago
Här kan barnen rita på plattan samtidigt som de spelar in själva tecknandet och sina egna röster, skapar egna berättelser.

Jorden
Utvecklare: Tinybop
”Jorden” ingår i ”Utforskarens bibliotek”, med faktaappar som bland annat Människokroppen, Maskiner och Växter.
Man kan själv undersöka olika naturvetenskapliga fenomen genom interaktiva animationer.

Radioapan
Utvecklare: Sveriges Radio AB
App med olika minispel och lyssningsbara sagor från barnradion.

Villa Villekulla
Utvecklare: Filimundus
App där man kan utforska Pippis hem, spela olika småspel och göra sånt som Pippi, Tommy och Annika gör i böckerna.

LasseMajas detektivbyrå: Hitta tjuven
Bonnierförlagen AB
Spel som går ut på att man ska hitta tjuven med hjälp av ledtrådar innan tiden går ut.

Text: Anna Bengtsson

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Logga in

Om du inte har något konto kan du skapa ett här.

Skriv in koden du fått skickad till dig för att logga in.

← Avbryt

Kolla din inkorg!

Vi har skickat ett e-postmeddelande till dig med vidare instruktioner hur du återställer ditt lösenord.