Pella Myrstener, masterstudent i konstvetenskap, visade bilder och berättade om illustrationerna i Lennart Hellsings Kanaljen i Seraljen. Illustration: Katarina Strömgård

BUG rapporterar från Svenska Barnboksinstitutets Lennart Hellsingdag

En mulen februaridag samlades ett 70-tal Hellsingentusiaster på Svenska barnboksinstitutet för en halvdags föreläsningar, samtal och prisutdelning. Bakom arrangemanget stod Svenska barnboksinstitutet i samarbete med Lennart Hellsingsällskapet.

Lennart Hellsing har haft en enorm betydelse för barnlitteraturen i Sverige som poet, författare, kritiker och debattör. Utvecklingen inom den svenska bilderboken och illustrationskonsten tog fart efter kriget bland annat genom Hellsings samarbeten med illustratörer och konstnärer som Stig Lindberg och Poul Ströyer.

Efter inledning av SBI:s Lillemor Torstensson och Lennart Hellsingsällskapets Gunilla Halkjaer Olofsson var det dags för den första programpunkten: Att resa från ateljén.

Pella Myrstener, masterstudent i konstvetenskap, visade bilder och berättade om illustrationerna i Hellsings Kanaljen i Seraljen. De olika uppslagen var skapade av några av 50-talets främsta modernistiska konstnärer i Sverige. Hellsing sägs ha tillfrågat Sven X:et Erixsson först, för ”får vi med X:et så kommer alla andra vilja vara med också.” Bland de medverkande fanns också Stig Lindberg, Randi Fisher, Olle Eksell med flera. Projektet var en konstnärligt djärv och banbrytande bilderbok i sin tid.

Verserna i boken utspelar sig i ”Orienten” som sago- och fantasivärld, men Lennart Hellsing var också inspirerad av verkliga resor han gjort i Mellanöstern och Nordafrika. Myrstener analyserade hur de olika konstnärerna, som mestadels rest i sin fantasi, på olika sätt förmedlat bilden av en mytisk orient. Visa bilder är mer föreställande medan andra är abstrakta. Originalen finns just nu utställda på Svenska barnboksinstitutet för den som vill se.

Nästa punkt på programmet var Bland sjörövare, bananer och bagare – personliga reflektioner om några av Lennart Hellsings böcker. Jöns Mellgren, bilderboksskapare, Lotta Olsson, poet och författare samt Ylva Karlsson, författare, samtalade under ledning av SBI:s Åsa Warnquist om Hellsings betydelse.

Illustration: Katarina Strömgård

Lotta Olsson framhöll att rytmen kan vara viktigare än rimmet för att det ska bli poesi, och illustrerade detta med läsning ur ”Sjörövarbok”. Ylva Karlsson var inspirerad av Hellsings medvetenhet om illustratörens betydelse och hur han jobbade med olika illustratörer och konstnärer i sina böcker. Jöns Mellgren gjorde också reflektioner om de olika illustratörernas förhållningsätt till Hellsings texter, där Stig Lindberg till exempel ofta förhåller sig ganska fritt med Poul Ströyer illustrerar på ett nästan bokstavstroget och torrt redovisande sätt som blir till stor humor i kombination med de absurda texterna. En trekantig gubbe ÄR verkligen trekantig även i bild.

Illustration: Katarina Strömgård

Professor Lena Kåreland talade efter pausen om Katten i Lennart Helsingspoesi, läste och visade bilder ur Hellsings Kattbok, illustrerad av konstnären Ulrika Hydman-Vallien. Här är det inte traditionens gulliga barnbokskatter utan mer rovdjurslika kattmänniskor som illustrerar poesi med inspiration från T.S Eliots kattdikter.

Dagen avslutades med utdelning av Svenska barnboksinstitutets Lennart Hellsingpris, som gick till Emma och Lisen Adbåge för Halsen rapar hjärtat slår – rim från 0 till 100 år! (Natur och kultur 2016).

Tidigare pristagaren Lotta Olsson samtalade med pristagarna om hur de skrivit verserna tillsammans, bland annat via sms. Båda pristagarna berättade om hur de i början av karriären haft ett behov av att göra sina egna saker och odla sin särart som illustratörer och författare. Det har kanske varit nödvändigt för att kunna samarbeta med en sån här självklarhet. Halsen rapar…är deras första gemensamma projekt och de kan själva inte säga vem som skrivit vad. I bokens illustrationer har de eftersträvat en känsla av antologi och bilderna visar också upp en mångfald av deras olika manér. Det är inte längre lätt att avgöra vem som gjort vad. Emma Adbåge gjorde en intressant reflektion om manér: Att de båda är utrustade med samma verktygslåda, men föredrar olika verktyg.

Illustration: Katarina Strömgård

Illustration: Katarina Strömgård

Och sen fick alla tårta!

Ett svar till “BUG rapporterar från Svenska Barnboksinstitutets Lennart Hellsingdag”

  1. Helene skriver:

    Vilka fantastiska illustrationer av Katarina Strömgård!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Logga in

Om du inte har något konto kan du skapa ett här.

Skriv in koden du fått skickad till dig för att logga in.

← Avbryt

Kolla din inkorg!

Vi har skickat ett e-postmeddelande till dig med vidare instruktioner hur du återställer ditt lösenord.