Linda Bondestam och Ulf Stark tog emot bilderbokspriset Snöbollen på Littfest som hölls i Umeå i mars. Foto: Siri Ahmed Backström

Snöbollar och okända djur

En av våra största barnboksförfattare, Ulf Stark, har gått bort. Han var en fantastisk historieberättare och poet med en alldeles egen röst, med många spännande kapitel- och bilderbokssamarbeten bakom sig.

BUG:s Siri Ahmed Backström närvarade vid prisutdelningen av bilderbokspriset Snöbollen i Umeå i mars, där han och Linda Bondestam bland annat pratade om just samarbetet kring sin vinnarbok ”Djur som ingen sett utom vi”.

Det är fredag eftermiddag och på Tonsalens scen i Umeås Folkets hus har Linda Bondestam och Ulf Stark just tagit emot blommor, diplom och varsin Snöbollen-plakett ur Vicky Ulanders hand. De har nämligen fått bilderbokspriset Snöbollen för sin gemensamma bok ”Djur som ingen sett utom vi”. Det är sjätte gången priset delas ut, och traditionsenligt sker prisutdelningen under Littfest.

Nu är det dags för tacktal! Stark och Bondestam läser tillsammans:

Glädjedjuret tänker så:
Vilken tur att vi är två.
Ett jag, ett du, i samma kropp
så man kan glädjas dubbelt opp.
Till hälften hon, till hälften han,
en yngre dam, en äldre man.
Ett ögonblick i spotlightssken
står det nu på scen.
Men då alla sagt adjö
dansar det med stora kliv
kramande en boll av snö.
Vad fint att leva dubbelliv.

Senare blir det även högläsning ur boken. Och under det efterföljande samtalet återkommer Linda och Ulf flera gånger till vikten av samarbete mellan utövandet av två konstarter – som i bilderboken blir en.

Boken ”Djur som ingen sett utom vi” är Lindas och Ulfs fjärde gemensamma bok och började som ett experiment. De ville skapa ett bestiarium. Linda ville gärna teckna nya djurkaraktärer och miljöer på varje nytt uppslag, som omväxling från de karaktärer som oftast behöver likna sig själva en hel bilderbok igenom. Tanken var att hon skulle skapa dem först, i bild, och att Ulf skulle lägga till text utifrån bilderna. Men så var Linda länge upptagen med annat, och Ulf blev ivrig! Så började det i stället med de korta verser Ulf skapat för boken, och Eskalopen, Nomadinen, Klumpantropus, Bombomen och de andra djuren växte fram i verser av helt olika slag. (Ulf kommenterar senare att om Krakranen i dikten tror att den sjunger vackert, så kanske det kan passa bra att dikten är lite ”dålig”.)

Sen började arbetet skickas fram och tillbaka över Bottenhavet. Här upplevde Linda stor frihet i att utforma dessa osedda djur i bild, eftersom deras utseende inte alls var beskrivet i texten. Hon fick ”vara en poet med bilderna”.

Apropå faktumet att det som läsare går att känna igen sig själv och andra i många av ”Djur som ingen sett utom vi”, började Linda sin research på stadens biologiska museum. Hon såg framför sig hur hon skulle låta sig inspireras av naturen för att skapa bokens fantasidjur. Men så insåg hon snart att det är svårt att överträffa naturen. I stället vände hon alltså blicken mot museibesökarna och började teckna av deras inre själsdjur. Då blev det lätt!

Linda berättar lite om sin metod som illustratör: hon samlar på inspirerande minnen som godispapper, bussbiljetter, servetter m.m. och arbetar med dem både för hand och digitalt. Hon tecknar och pusslar och det kan handla om 50 bitar som ska scannas och pusslas ihop till slut.
Vad gäller själva arbetet med berättelsen, vill hon gärna uppnå någon form av chockeffekt vid bläddrandet. Det får inte bli tråkigt.

Ulf Stark och Linda Bondestam i samtal med Vicky Ulander under Littfest. Foto: Siri Ahmed Backström

Vicky Ulander ställer frågan varför det är så svårt att skriva poesi för barn. ”Det är lätt!”, svarar Ulf. ”Det är bara att släppa tanken på begripligheten. Bara för att man skriver för barn måste det inte vara lätt att förstå!”

”Jag förstår inte själv vad jag skrivit”, lägger han till. Och: ”Jag skulle inte vilja läsa om en dikt som jag förstår.”

Bilderboken ligger nära poesin, tycker Ulf. Man har ett begränsat antal tecken att röra sig med. Det gäller att damma av ögonen, tvätta tungan… så att man klarar det poetiska uppdraget att göra verkligheten ny igen.

Linda fortsätter på ämnet begriplighet: ”Jag tänker inte ‘den här bilden ska barnet förstå’, utan ‘den här bilden ska bli så bra som möjligt för boken’”.

Ulf flikar in att boken skulle blivit något totalt annorlunda med en annan illustratör. Bilderna kommer ju inifrån. Och även om det finns uppenbara fördelar med att både skriva och teckna själv, som många gör, upplever han att det är fint få att vara två stämmor i dialog kring berättelsen.

Vicky Ulander lyfter bokens form, att det är en vacker bok som känns bra i handen, och Linda som formgivit boken lyfter i sin tur vikten av ett förlag som förstår att ett omsorgsfullt arbete kring bitar som pappersval, tryck, med mera, gör stor skillnad för bokens slutgiltiga form. I det här fallet trycktes boken på ett tryckeri inte så långt från Helsingfors, så Linda kunde åka dit och övervaka processen. Det är den första boken av 20-talet böcker hon gjort som hon blivit riktigt nöjd med.

Samtalet avrundas med ett begrundande över den samtida bilderboken. Både Linda och Ulf låter bekymrade över bokens livslängd idag, när så rekordstora mängder böcker ges ut. Och att det för läsaren kan vara svårt att hitta fram till böcker som angår en i det stora flödet.

Linda avslutar med att läsa högt om sitt favoritdjur ur boken: ”Gnejset” – som föreställer hennes egen skaparångest, avslöjar hon.

Linda Bondestam och Ulf Stark vid vernissaget på Bildmuseet. Foto: Mats Holmqvist

Senare samma kväll blir det vernissage på Bildmuseet, där Linda och Ulf samtalar med museets intendent Brita Täljedal. Runt omkring oss hänger printar från Lindas bilder ur boken, tryckta på plywood som liksom skimrar på ett sätt som passar illustrationerna utmärkt. Efter samtalet erbjuder Linda alla som vill att få sina inre djur avtecknade. Kön blir förstås ordentligt lång, och senare ses besökarna entusiastiskt jämföra sina porträtt med varandra.

/Siri Ahmed Backström

Läs mer om Ulf Starks gärning i Lotta Olssons artikel i DN: ”Ulf Stark skrev så att man förstod hur stort livet var”.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Logga in

Om du inte har något konto kan du skapa ett här.

Skriv in koden du fått skickad till dig för att logga in.

← Avbryt

Kolla din inkorg!

Vi har skickat ett e-postmeddelande till dig med vidare instruktioner hur du återställer ditt lösenord.