Foto:  Euskal Irudigileak, Baskiens illustratörsorganisation. På bild från vänster: Anna Karina Birkenstock (Illustratoren Organisation, Tyskland), Elisabeth Pérez Fernández (Euskal Irudigileak, Spanien-Baskien), Katja Ojala (Grafia, Finland), Cathrine Louise Finstad (Grafill, Norge), Felicia Fortes (Svenska Tecknare, Sverige), Brian Lee Main (Illustria, Österrike)

Rapport från årsmöte i EIF och Frankfurter Buchmesse

I fredags hade European Illustrators Forum (EIF) möte i Frankfurt och Felicia Fortes från Svenska Tecknare deltog i egenskap av styrelseledamot.

EIF är en samlande kraft för arton illustratörsorganisationer runt om i Europa som vill stärka och inspirera varandra, där Svenska Tecknare är medlem. Tillsammans representerar EIF över 12.000 illustratörer.

Bokmässan pågick för fullt men EIF samlades en bit bort, på Illustratoren Organisations kontor, för fyra timmar av intensiva samtal och erfarenhetsutbyten. En ny ordförande valdes och planer för framtiden började ta form. Det finns många frågor, inom exempelvis upphovsrätt, som är gemensamma över landgränserna samtidigt som en del förhållandena för den enskilde utövaren kan skilja sig rejält t ex kring socialförsäkringssystem, arbetsmiljö och marknad.

Delta i kampanjen Price it Right

Fram till maj 2019 pågår kampanjen Price it Right, där illustratörer och uppdragsgivare från hela Europa uppmanas att resonera kring värdet av rätt prissättning för en hållbar arbetssituation. Kampanjen är ett samarbete mellan AOI och EIF.

Läs mer om kampanjen och delta med dina erfarenheter här.