Isol arbetar med medveten misspassning av färgerna, vilket påminner om om gamla bilderböcker hon läste som barn. Från boken ”Petit, el monstruo” som Alfabeta Bokförlag ger ut.

Ljuset från Buenos Aires

Årets Alma-pristagare Isol räknas som en av Latinamerikas främsta skapare av bilderböcker, men hon har hittills inte funnits på svenska. Flera svenska kollegor känner till hennes arbeten och har träffat henne i samband med workshops. En av dem är Viveka Sjögren.

– Hon experimenterar och lyfter vad barnboken kan vara på ett genialt och vackert sätt, säger hon.

Isol från Argentina är bilderbokskonstnär, serietecknare, målare, grafiker, poet, sångerska och kompositör. Hon föddes 1972 som Marisol Misenta och växte upp i en akademikerfamilj i Buenos Aires där hon fortfarande är bosatt med sin man och drygt ettårige son. Hon var ett ständigt läsande och skrivande barn.

Isol inledde sin konstnärliga utbildning för att bli bildlärare och studerade därefter ett par år på Konsthögskolan i hemstaden.

År 1996 sände hon sitt första bilderboksmanus, ”Vida de perros” (Hundliv), till en bilderbokstävling i Mexico. En av jurymedlemmarna, Daniel Goldin, faxade henne att hon inte kunde vinna eftersom hennes bilder var alltför ”konstiga”. Men han var samtidigt förläggare på det stora förlaget Fondo de Cultura Económica och ville gärna ge ut boken om hon justerade sina bilder en smula.

– Ögonen var visst för psykotiska och jag blev ombedd att minska leendena, har hon senare berättat. Isol klarade inte av att ändra något utan skrev en femsidig teoretisk förklaring. Boken fick ett hedersomnämnande i tävlingen och publicerades tämligen ojusterad. Redan här i debutverket fanns många aspekter av konstnärskapet som hon sedan utvecklade. Och i ganska rask takt utkom flera egna bilderböcker i samma expressiva stil.

Hos Isol finns det drastiska, där finns det roliga, där finns det oförutsägbara, humorn och en förmåga att skapa bildberättelser med överraskande vändning.

Till Paul Austers berättelse ”Auggie Wren´s Christmas Story” har Isol gjort en svit fantastiska tredimensionella collage av teckningar, objekt och foton i en teatral stil. Det är kanske hennes internationellt mest kända verk.

– Här var texten färdig och berättade alla psykologiska detaljer, jag var fri att låta bilderna följa andra narrativa linjer, har Isol berättat.

Så här långt baserar sig denna artikel på en text från Alma-juryn.

Isol ställde ut och deltog i seminarier på Nordiska Akvarellmuseet 2008. I april i år ordnade The Creative Plot en fortbildningskurs i Lund för professionella illustratörer med Lilian Brögger, Benjamin Chaud och Isol (som var inbokad innan hon fått Alma-priset).

Viveka Sjögren har varit med bägge gångerna.

– Otroligt envis och stark person. Nu på workshopen, man ser hon har planen klart för sig och det går fort. Samtidigt väldigt ödmjuk, vänlig och kul att prata med. Jag tyckert mycket om henne.

Maria Jönsson fick lust att ropa ”äntligen” när Lennart Eng läste upp Isols namn i Bologna.

– Hon gör illustrationer som är roliga, kluriga och genomtänkta. Alma-priset är viktigt för det sätter fokus på det vi gör, Isol tar ofta upp att en bilderbok har en bildförfattare och en textförfattare.

Jens Magnusson stötte på hennes namn första gången när han hälsade på kompisar i Buenos Aires. Han var också med på workshopen i Lund.

– Hon inledde med att läsa upp en berättelse om en badanka. Det var ren poesi. Hon har ett fantastiskt, melankoliskt sätt att läsa. Man kände direkt – hon är ett geni!

– Rent illustrationsmässigt tycker jag kanske det är lite överarbetat. Hennes styrka är idéer och text. Hon är filosofisk, poetisk och mycket osvensk.

Dick Schyberg
Redaktör Tecknaren

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Logga in

Om du inte har något konto kan du skapa ett här.

Skriv in koden du fått skickad till dig för att logga in.

← Avbryt

Kolla din inkorg!

Vi har skickat ett e-postmeddelande till dig med vidare instruktioner hur du återställer ditt lösenord.