Illustration: Hanna Gustavsson

Fråga juristen: Marknadsför dig själv!

Juristen Emma Jarl resonerar i Tecknaren #1 kring vikten av att marknadsföra sig själv, något som bara blir viktigare i dagens konkurrensutsatta samhälle.

I en omvärld som blir allt mer digital och där konkurrensen bara blir hårdare och hårdare är det lätt att som kreatör känna sig uppgiven. Hur marknadsför man egentligen sig själv och sitt personliga varumärke på bästa sätt i det ständiga flödet av information? Och är det personliga säljandet verkligen något att prioritera, borde inte det man skapar vara marknadsföring nog?

Det är klart att det du skapar marknadsför dig men det är aldrig fel att förstärka den biten. Även om du inte sätter personlig marknadsföring överst på att-göra-listan bör du ändå tänka över hur du vill framställa dig själv. En väl genomtänkt profil där du visar din kompetens, dina starka sidor och vad du kan erbjuda kunden kan vara det som gör att de väljer dig framför någon annan.

Att bygga ett starkt personligt varumärke tar tid och kan ske på flera olika sätt. Vissa väljer att ha en webbplats, andra jobbar mycket med sociala medier, skriver en blogg eller minglar på diverse tillställningar, och många gör allt av det nämnda. Vi har tidigare varnat lite för sociala medier ur upphovsrättssynpunkt (Tecknaren #1 2015). Vi menar dock inte att du inte ska använda sociala medier, men att du bör tänka efter hur du framställer dina verk där. Att skriva korrekta offerter och fakturor, och begära rimliga arvoden sänder också signaler om din professionalitet.

Inget tillvägagångsätt är mer rätt än något annat utan du ska så klart göra det som känns bäst för dig. Det viktiga är att budskapet om vem du är och vad du kan kommer fram. Att sälja sig själv är inte fult utan snarare en nödvändighet i dagens samhälle. Trots det för vissa kanske provokativa och illavarslande uttrycket kan det där säljandet leda till mycket som är positivt. Ett gott råd är att lägga lite tid på att bygga det personliga varumärke du verkligen vill ha – det är värt det i slutänden.

/Emma Jarl

Frågor till juristerna

Vad är ett rimligt skissarvode?
Hej, jag har blivit kontaktad av ett företag som vill att jag skissar fram fyra olika förslag till dem att titta på gällande ett eventuellt uppdrag. Hur mycket ska man ta betalt i skissarvode? Eller förresten, ska man ta betalt för skissarbetet överhuvudtaget?

Emma Jarl svarar:
Ja, du bör ta betalt för det jobb du gör, det har ju tagit av din tid. Hur stor ersättningen ska vara är alltid svårt att säga något rent generellt om, men en bra tumregel är att utgå från hur mycket tid du har lagt ner på skisserna.

Med eller utan moms?
Jag undrar hur man brukar tänka när man ska ange pris i en offert, ska det vara med eller utan moms?

Emma Jarl svarar:
Det vanligaste är att man anger priset utan moms men det beror lite på vem som är kund. Är det en ovan köpare är det lämpligt att förtydliga att moms tillkommer på angivet pris. För att helt undvika missförstånd rekommenderas att alltid ha en mening i offerten som säger att angivet pris är exklusive moms.

Verksamheten klassad som bisyssla?
Hej, jag har hört att en kan få sin verksamhet klassad som bisyssla och att en i och med detta kan ha sin webbplats och sitt företag i gång och samtidigt få a-kassa. Har jag fått det hela om bakfoten? Jag har kollegor som säger att om en är arbetslös och vill ha a-kassa måste webbplatsen stängas ner, annars blir det inga a-kassepengar.

Åsa Anesäter svarar:
Reglerna om bisyssla finns i lagen om arbetslöshetsförsäkring och är inte helt lätta att förstå. Men om du har fått din verksamhet klassad som bisyssla av din a-kassa så har du rätt att vara verksam i ditt företag och du har rätt att ha din webbplats aktiv. Kraven för att ett arbete ska klassas som bisyssla är att arbete har utförts i företaget jämsides med heltidsarbete i minst 12 månader före det att du blev arbetslös. Bisysslan får inte heller utvidgas under arbetslösheten och den får inte hindra dig från att ta ett lämpligt heltidsarbete.

Mina illustrationer i annonser
Jag har länge undrat vad som gäller när mäklare eller andra har bilder i sina bilder, alltså om mina illustrationer hänger på väggen i en lägenhet som visas på Hemnet eller om ett företag säljer något och mina illustrationer på något sätt syns i annonsfotot. Hur funkar det?

Åsa Anesäter svarar:
Upphovsrättslagen säger att var och en får framföra konstverk offentligt och överföra konstverk till allmänheten om verket förekommer i bakgrunden av eller annars ingår som en oväsentlig del av en bild.
Så svaret på din fråga är att om dina illustrationer förekommer i bakgrunden eller är oväsentliga delar av bilden så är det okej för dem att göra så. Om dina illustrationer är bärande för annonsörens bild är det troligtvis inte okej.

Hur ser kundens rätt ut?
Hej Åsa, jag har en fråga som du kanske kan svara på hoppas jag. Jag har skrivit i min offert att kunden får använda mina illustrationer fritt utan begränsning i tid. Nu menar kunden att de även har rätt att låta ett annat företag använda mitt material. Kan det stämma?

Åsa Anesäter svarar:
Nej, det gör det faktiskt inte! För att kunden ska ha rätt att sälja rättigheter till dina illustrationer till en tredje part ska detta avtalas särskilt om. Det finns en paragraf i upphovsrättslagen som säger att om inget annat har avtalats får kunden inte överlåta sina rättigheter till ditt material vidare.
Det finns dock en brasklapp här: den säger att om kunden överlåter företaget eller delar av företaget så följer i denna överlåtelse även upphovsrätten med på köpet.
Ett tips till nästa gång du gör en offert kan vara att du skriver ”kunden får använda illustrationerna fritt i sin egen verksamhet, så som den såg ut vid avtalstillfället” eller ”kunden har inte rätt att sälja illustrationerna vidare till någon annan/tredje part”.

Får jag tillbaka originalen?
Hej, jag undrar om jag kan få tillbaka mina gamla original från förlaget? Jag är osäker på om jag har rätt till det.

Åsa Anesäter svarar:
Om du inte har avtalat bort rätten till dina original är de dina. Det faktum att förlaget har rätt att använda dina illustrationer i vissa sammanhang innebär inte att de äger originalen. Upphovsrätt är en sak, äganderätt av original en annan. I de allra flesta fall är det just upphovsrätten, det vill säga rätten för förlaget att använda bilderna i bokform, som upphovsperson och förlag har avtalat om och inte äganderätt till original.

Svenska Tecknares jurister

Åsa Anesäter och Emma Jarl är Svenska Tecknares jurister. Här svarar de på frågor om juridik, arvoden och avtal. Mejla till juristen@svenskatecknare.se eller skicka ett brev till Fråga juristen, Svenska Tecknare, Hornsgatan 103, 117 28 Stockholm.

Foto: Jenny Gustafsson

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Logga in

Om du inte har något konto kan du skapa ett här.

Skriv in koden du fått skickad till dig för att logga in.

← Avbryt

Kolla din inkorg!

Vi har skickat ett e-postmeddelande till dig med vidare instruktioner hur du återställer ditt lösenord.