Omslag: Anita Lobel fotograferad av Emilia Bergmark-Jiménez. Art direction och grafisk form: Mia Degerman och Vejde Gustafsson/Spektra

Tecknaren #4 2016

PORTRÄTT Anita Lobel. Hon var bara ett barn när hon gömde sig, bortfördes och sedan räddades ur koncentrationslägret Ravensbrück. Nu är polsk-amerikanska överlevaren Anita Lobel, 82 år, en framgångsrik bilderboksskapare med hjärtat i New York. Och i Stockholm. Text: Caroline Roberts. Foto: Emilia Bergmark-Jiménez.

REPORTAGE ”Bild och form på bokförlagen.” Många bokförlag lägger ut större delen av bild- och formarbetet som frilansuppdrag. Men hur går den processen till? Och hur har förlagens arvoden och villkor förändrats för illustratörer och formgivare? Klas Ekman talar med bokförlagsrepresentanter från fyra genrer: skönlitteratur, barnböcker, läromedel och fakta. Text: Klas Ekman.

ESSÄ ”Vem kan delta i samtalet?” Normkritik är ett samtal om synlighet, representation och deltagande. Men vem ska bjudas in att delta i själva samtalet, och hur? Kristina Ketola Bore ställer frågor om dialogskapande till formgivarna Sheila Levrant de Bretteville och Teal Triggs. Text: Kristina Ketola Bore Illustration: Helena Davidsson Neppelberg

ANALYS ”Inramade berättelser.” Vinjetter och slutvinjetter, förtexter och eftertexter – och oväntade typografiska lösningar däremellan. Pontus Dahlman tittar på en spelfilm, ett tv-program och en reklamkampanj och funderar över grafisk form och illustration inom rörlig bild. Text: Pontus Dahlman.

FRÅGA JURISTEN ”A-kassa för F-skattare, funkar det?” Svenska Tecknares jurister Åsa Anesäter och Emma Jarl svarar på läsarfrågor. Text: Åsa Anesäter, Emma Jarl. Illustration: Anneli Furmark.

DEBATT ”Böcker kräver bild och form.” Svenska Tecknares ordförande Karin Ahlin tar ett exempel på när illustratörer och formgivare förbises i boksammanhang. Text: Karin Ahlin. Illustration: Mattias Käll.

DESSUTOM Aktuellt: Nyheter, händelser och inspiration i urval av Sara Teleman. Bild: Iranska illustratörer ställer ut i Göteborg. Detalj Hur används en storyboard? Medlemsenkät: Tre frågor till tre medlemmar i Svenska Tecknare. Svenska Tecknare: Notiser, nya medlemmar och information.

MEDVERKANDE I #4 2016: Skribenter: Karin Ahlin, Åsa Anesäter, Maina Arvas, Kristina Ketola Bore, Pontus Dahlman, Klas Ekman, Emma Jarl, Caroline Roberts, Sara Teleman. Illustratörer: Anneli Furmark, Helena Davidsson Neppelberg, Mattias Käll. Fotografer: Emilia Bergmark-Jiménez, Jenny Gustafsson, Fernando Medina/Spektra. Omslag framsida: Anita Lobel fotograferad av Emilia Bergmark-Jiménez. Omslag baksida: bild av Anita Lobel ur My day in the garden (1999). 

LEDARE: Hur värderas bilden?
”Jag funderar ofta först på vad jag vill måla”, säger Anita Lobel, den judiska lilla flickan som överlevde andra världskriget och nu är en 82-årig, fortfarande produktiv, bilderboksskapare i New York (se intervjun med henne på sidan 8). Hon börjar med bilden, efter det kommer texten. Och de måste röra sig tillsammans – ja, hon jämför faktiskt bilderboksarbetet med koreografi och teater: ”Jag känner det i kroppen ibland.”

Men det där självklara samspelet mellan bild, form och text i en bok verkar inte synligt för alla. Svenska Tecknares ordförande Karin Ahlin skriver på sidan 34 om att trots att bildens värde ökar och samhället blir alltmer bildfokuserat så låtsas en del bokförlag inte om att bild och form är viktigt när det kommer till böcker. Åtminstone speglas inte detta faktum i den undersökning från Svenska Förläggareföreningen som hon just har läst och resonerar kring.

Vad säger bokförlagen själva? Till det här numret av Tecknaren, som kommer lagom till Bokmässan 2016 i Göteborg (läs om Svenska Tecknares bokmässemonter på sidan 23), lät vi Klas Ekman tala med bokförlagsrepresentanter för fyra genrer: skönlitteratur, barnböcker, läromedel och fakta. Läs på sidan 16 vad Nina Ulmaja på Albert Bonniers Förlag, Lotta Lyssarides på Alfabeta, Lotta Rennéus på Libers läromedelsavdelning, och Johanna Ekberg på Bokförlaget Arena har att berätta. Hur går processen till när bokförlagen lägger ut uppdrag på frilansande formgivare och illustratörer? Och hur värderas bild och grafisk form, sett till arvoden och villkor?

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Logga in

Om du inte har något konto kan du skapa ett här.

Skriv in koden du fått skickad till dig för att logga in.

← Avbryt

Kolla din inkorg!

Vi har skickat ett e-postmeddelande till dig med vidare instruktioner hur du återställer ditt lösenord.