Omslag: illustration av Stina Löfgren, art direction och grafisk form av Mia Degerman och Vejde Gustafsson/Spektra.

Innehåll Tecknaren nr 6 2016

REPORTAGE ”Kreatörer med säljande projekt.” Öl, leksaker, tröjor, keramik, böcker, affischer, porslin. Fler och fler formgivare och illustratörer producerar och säljer sina egna grejer. Varför? Går det att leva på? Och måste man i så fall välja mellan konstnärlig frihet och entreprenörskap? Sara Teleman pratar med prylproducerande kreatörer. Text: Sara Teleman. Illustration: Stina Löfgren.

PORTRÄTT Dockor, skulpturer, scenkostym, animerad film. Niki Lindroth von Bahr rör sig mellan konstnärliga fält, och skapar egna världar. Maria Molin har besökt hennes ateljé för att se en värld byggas. Text: Maria Molin. Foto: Carola Björk.

ESSÄ ”Till skydd för det konstnärliga arbetet.” Poeten och författaren Mats Söderlund har under hösten skrivit en rapport om Socialförsäkringsutredningen, där han föreslår förbättringar av trygghetssystemet för frilansande bild- och formskapare. Tecknaren bad honom förmedla sina tankar från arbetet i en personlig essä, publicerad i Tecknaren nummer 6, december 2016. Text: Mats Söderlund. Illustration: Love Antell.

ANALYS ”Sociala medier-serier.” Vad händer när man går från att vara rolig på internet till att debutera med ett eget seriealbum? Ida Therén läser fyra nyutgivna seriealbum från året som gått och funderar över om sociala medier-serier ska betraktas som en egen genre. Text: Ida Therén.

FRÅGA JURISTEN ”Smakar det så kostar det. Fast hur mycket?” Vad händer om någon använder din bild utan att fråga? Bör du kräva ersättning i efterhand, och hur? Kiljan Ardal skriver om ersättningsskyldighet och skäligt vederlag, samt svarar tillsammans med Malin Bergström på läsarfrågor om juridik, arvoden och avtal. Text: Kiljan Ardal, Malin Bergström. Illustration: Elin Lucassi.

DEBATT ”Organisering i stället för sorg” Att även frilansare inom kreativa områden ska få ta del av trygghetssystem som är självklara för anställda är ingen konstig tanke alls, men någon måste uppenbarligen strida för den, skriver Tyra von Zweigbergk, illustratör och Svenska Tecknares vice ordförande. Text: Tyra von Zweigbergk. Illustration: Erik Svetoft.

DESSUTOM Aktuellt: Nyheter, händelser och inspiration i urval av Sara Teleman. Bild: Nationalmuseum lånar ut teckningar till Louvren. Arbetsyta: Terese Alstin på Form Design Center har inget skrivbord. Detalj: Ögonblicket när Magnus Bard kommer på vad han ska teckna. Medlemsenkät: Tre frågor till tre medlemmar i Svenska Tecknare. Svenska Tecknare-sidan: Notiser, nya medlemmar och information.

MEDVERKANDE I #6 2016: Skribenter: Kiljan Ardal, Maina Arvas, Malin Bergström, Maria Molin, Mats Söderlund, Ida Therén, Sara Teleman, Tyra von Zweigbergk. Illustratörer: Love Antell, Elin Lucassi, Stina Löfgren, Erik Svetoft. Fotografer: Carola Björk, Jenny Gustafsson, Lotten Pålsson. Omslag: Illustration av Stina Löfgren.

LEDARE: Värdiga villkor
Animatören, regissören och konstnären Niki Lindroth von Bahr rör sig smidigt mellan olika konstfält men är alltid kompromisslös när det kommer till den konstnärliga idén. Det har hon hittills kanske inte blivit stormrik på. (Fast vänta bara!)

I sin senaste kortfilm Min börda skildrar hon erfarenheter av att jobba på ställen där ”den osynliga typen av arbeten” utförs, där man är ”den som sliter mest, men tjänar minst”. En sådan plats avbildas även i debutboken Wage slaves av serietecknaren Daria Bogdanska, som samtidigt med studierna arbetade svart som servitris på en krog.

Lindroth von Bahr porträtteras av Maria Molin och Carola Björk på sidan 16, och Bogdanskas bok är en av fyra seriedebuter som tas upp i Ida Theréns analys på sidan 28 i det här numret av Tecknaren. Jag tror att du som läser kanske kommer att känna igen dig i berättelserna – i att behöva jobba med flera jobb än det konstnärliga, i att ha osäkra anställningsvillkor. Och kanske i att samtidigt vara en entusiastisk och säljande entreprenör som kreatörerna i Sara Telemans reportage på sidan 8, illustrerat av Stina Löfgren.

”Det är en viktig konstnärspolitisk fråga, en av de viktigaste kanske”, kommenterar konstnären och serieskaparen Anneli Furmark när jag frågar henne om hon känner sig inkluderad i det svenska trygghetssystemet. (Svaret är nej från alla tre deltagarna i det här numrets medlemsenkät på sidan 31.) Om just denna brist hos det svenska socialförsäkringssystemet skriver Mats Söderlund i essän på sidan 24. Är inte kulturarbetare värda värdiga villkor?

Maina Arvas

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Logga in

Om du inte har något konto kan du skapa ett här.

Skriv in koden du fått skickad till dig för att logga in.

← Avbryt

Kolla din inkorg!

Vi har skickat ett e-postmeddelande till dig med vidare instruktioner hur du återställer ditt lösenord.