Illustration: Saga Bergebo

Krönika: Varning för skafferimetoden

”Det blir allt vanligare att kunden ser illustratörens bildvärld som ett skafferi som de har köpt nyckeln till för att sedan kunna plocka från hyllorna och koka ihop sin egen lilla rätt.” Tyra von Zweigbergk, tf ordförande för Svenska Tecknare vill värna om illustratörens rätt till sin egen bildvärld. Texten publicerades i Tecknaren #3, i juni 2017.

Text: Tyra von Zweigbergk. Illustration: Saga Bergebo.

När man undervisar i illustration på en designhögskola blir man påmind om hur lång tid det tar att arbeta fram ett bildspråk. Studenterna vrider och vänder under många år på både sina bilder och sin person med en vilja att uttrycka sig genom bild och göra det till sitt yrke.

Kunderna ser sedan bilderna och känner guldet. De förstår kanske inte hur bilderna har vuxit fram, hur de har varit råa och klumpiga, osäkra och tve­kande, för att sedan med åren slipas, bli vassa och tryggt självklara. Men de ser värdet och vill vara en del av det.

Det är naturligtvis inget fel med det. Illustratörer som jobbar med uppdrag gör det också med en önskan om att få samarbeta och låta sin bildvärld lånas ut till olika projekt.

Men det är stor skillnad på ett samarbete där uppdragsgivaren har respekt för ditt arbete och ett där företaget kräver maximal kontroll. Det blir allt vanligare att kunden ser illustratörens bildvärld som ett skafferi som de har köpt nyckeln till för att sedan kunna plocka från hyllorna och koka ihop sin egen lilla rätt. De förstår inte att bildvärlden är känslig, att det är i detaljerna och det exakta som värdet uppstår, och att den enda som kan äga nyckeln till det är illustratören själv.

Eftersom upphovsrätten står i vägen för skafferi­metoden och värnar om upphovspersonens rätt att själv sätta samman, ändra och kontrollera sin bild, erbjuder de här kunderna endast kontrakt där alla sådana rättigheter är bortskrivna.

Konsekvenserna av det är flera. Det som är uppenbart är att resultatet aldrig blir bra, vilket är trist för alla. Men det kan slå betydligt hårdare mot illustratören, för om den bildvärld som det tog så lång tid att hitta fram till ägs, manipuleras och fritt exponeras av någon annan, vad har du då?

Så tänk efter noga om den ris­ken är värd att ta innan du skriver på ett sådant avtal. Prata med Svenska Tecknares jurister.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Logga in

Om du inte har något konto kan du skapa ett här.

Skriv in koden du fått skickad till dig för att logga in.

← Avbryt

Kolla din inkorg!

Vi har skickat ett e-postmeddelande till dig med vidare instruktioner hur du återställer ditt lösenord.