Omslag: Illustration av Jill Senft.

Tecknaren nr 3, juni 2018

Designutbildningar och breddad rekrytering av studenter, Samir Alj Fält och Alicia Donat-Magnin och deras Design Lab S, gränsen mellan kommersiell och konstnärlig grafisk form, och tecknade spel.

Här är ledare, innehåll och medverkande i Tecknaren #3, publicerad i juni 2018.

Ledare: Skolvägen till bild och form

Nyfikenheten och fantasin som han hade som barn har tagit honom långt som vuxen. Men någonstans på vägen under karriären i designvärlden började Samir Alj Fält längta tillbaka till sin egen uppväxtmiljö. Han startade Design Lab S i Stockholmsförorten Skärholmen för att ge barn som var som han möjligheter att utvecklas konstnärligt. Ett öppet laboratorium där områdets unga har fått skapa på lika villkor som professionella designers. Ett kulturpolitiskt drömprojekt.

För vilka barn är det som växer upp med känslan av att de har rätt att ägna sig åt ett kreativt yrke? Konstnärliga högskoleutbildningar hör till de mest snedrekryterande när det gäller socioekonomisk bakgrund, visar en rapport från Universitets- och högskolerådet. Hur påverkar det yrkesfältens utveckling och uttryck? Och hur arbetar skolorna för att locka nya sökande till utbildningarna?

Till det här numret av Tecknaren har Marie Birde och fotografen Viktor Gårdsäter porträtterat Samir Alj Fält och Alicia Donat-Magnin i flyttstädningen inför nedläggningen av deras Design Lab S. Och Alexandra Sundqvist har intervjuat representanter för utbildningar inom bild och form om hur de jobbar med breddad rekrytering av studenter, samt listat ett stort urval svenska designskolor, allt tolkat i reportage- och omslagsillustrationen målad i akrylfärg av Jill Senft. Kristina Ketola Bore utgår också från ett utbildningsperspektiv – med tanken att förståelsen för grafisk formgivning som fält för många grundläggs under studierna – när hon i en essä resonerar kring gränsen mellan konstnärlig och kommersiell grafisk form. Måste en sådan gräns finnas, finns den ens?

Text: Maina Arvas, chefredaktör


INNEHÅLL I TECKNAREN NR 3 2018

REPORTAGE ”Vem vill bli designer?”
Vilka utbildningar finns för dig som vill arbeta med grafisk form, illustration, serier, spel, animation och bilderböcker? Vad krävs för att komma in? Vilka är det egentligen som ansöker, och hur arbetar skolorna själva med att bredda rekryteringen? Alexandra Sundqvist listar ett urval av svenska designskolor, och pratar med skolrepresentanter om vägen in. Text: Alexandra Sundqvist. Illustration: Jill Senft.

PORTRÄTT Samir Alj Fält och Alicia Donat-Magnin.
Tusentals barn och äldre har skapat tillsammans med professionella designers på designstudion Design Lab S. Men nu har labbet tvingats stänga. Marie Birde hälsade på Samir Alj Fält och Alicia Donat-Magnin mitt i flyttstädningen för att prata om driv, hopp och framtid. Text: Marie Birde. Foto: Viktor Gårdsäter.

ESSÄ ”Grafiska gränsdragningar.”
Vad talar vi om när vi talar om grafisk form? En akademiskt förankrad praktik i en studio med kulturuppdrag, eller framgångsrika designlösningar på en byrå med lönsamma kunder? Kristina Ketola Bore funderar över om det verkligen måste finnas en motsättning mellan konstnärligt och kommersiellt. Text: Kristina Ketola Bore. Översättning: Öyvind Vågen.

ANALYS ”Att teckna ett spel.”
Det är komplicerat att skapa spel. Väldigt komplicerat. Vad spelar grafiken och estetiken för roll när det kommer till spelutveckling? Thomas Arnroth tittar på ett antal handtecknade spel och resonerar kring bildernas betydelse för komplexiteten. Text: Thomas Arnroth.

FRÅGA JURISTEN ”Vad betyder verkshöjd?”
Sandra Åkesson skriver om två viktiga juridiska begrepp och svarar tillsammans med David Melander på läsarfrågor om juridik, arvoden och avtal. Text: David Melander och Sandra Åkesson. Illustration: Julia Hansen.

KRÖNIKA ”Visuell kommunikation och demokrati.”
Det är valår. Visuella kreatörer kan dela med sig av kunskapen om hur form, bild och den visuella helheten skapar mening, framkallar likgiltighet eller manar till handling, skriver Svenska Tecknares styrelseledamot Arina Stoenescu. Text: Arina Stoenescu. Illustration: Nathalie Ruejas Jonson.

DESSUTOM Aktuellt: Nyheter, händelser och inspiration i urval av Alexandra Sundqvist. Bild: Chiharu Shiotas tredimensionella tecknande. Detalj: Gunnar Lundkvist om att rita om. Arbetsyta: Johan Lindström och köket. Medlemsenkät: Tre frågor till tre medlemmar i Svenska Tecknare. Svenska Tecknare-sidan: Notiser, nya medlemmar och information.

MEDVERKANDE I #3 2018
Skribenter: Thomas Arnroth, Maina Arvas, Marie Birde, Kristina Ketola Bore, David Melander, Arina Stoenescu, Alexandra Sundqvist, Sandra Åkesson. Illustratörer: Julia Hansen, Nathalie Ruejas Jonson, Jill Senft. Fotografer: Viktor Gårdsäter, Krister Hägglund. Korrektur: Elena Tillman Sperandio. Repro: Fernando Medina/Spektra. Omslag: Illustration av Jill Senft.

Kommentarer inaktiverade.

Logga in

Om du inte har något konto kan du skapa ett här.

Skriv in koden du fått skickad till dig för att logga in.

← Avbryt

Kolla din inkorg!

Vi har skickat ett e-postmeddelande till dig med vidare instruktioner hur du återställer ditt lösenord.