Omslag Tecknaren 1804/05: Illustration av Aron Landahl. Art direction och grafisk form av Mia Degerman och Vejde Gustafsson/Spektra.

Tecknaren nr 4/5, september 2018

Det kritiska läget för bilderbokskritiken, animatören Gustaf Holtenäs, modetecknaren Gunnel Götesdotter, upphovsrätt i spelvärlden, och klassiska serier med nya queera inslag. Här är ledare, innehåll och medverkande i Tecknaren #4/5, publicerad i september 2018.

LEDARE: Kaninen och kritiken
Att skriva kritik är att spetsa öron och ögon, aktivera hjärnan och hjärtat samtidigt och hålla sin penna vässad. Texten ska bland annat beskriva, förklara, kontextualisera, spegla, diskutera, referera, fördjupa, värdera, underhålla, samtala, ge kunskap, väcka tankar och öppna upp verket. Den ska vara kort, och skrivas snabbt. Många perspektiv slåss om fokus, men fokus måste alltid vara verket.

Varför är det viktigt med kulturkritik? Ett svar är att samhället, kulturen och kritiken hänger ihop, behöver varandra på olika sätt. Fler svar får du i det här numret av Tecknaren. I nummer 2/3 2014 bjöd vi in ett antal kritiker inom bild, grafisk form, serier och spel till ett panelsamtal om visuell kulturkritik. I det här extra bildrika dubbelnumret, utgivet lagom inför Bokmässan i Göteborg som i år har ett bildtema, följer vi upp det samtalet och zoomar in på bilderböcker: för omslagsreportaget har Alexandra Sundqvist, själv bilderbokskritiker, talat med en forskare, en förläggare och flera kritiker inom bilderboksfältet om kritikens tillstånd. Aron Landahls illustration är som en bilderbok i sig – följ efter den rosa kaninen!

Eller följ pengarna? För var finns egentligen pengarna i bildbranschen? Kritiken kan också ge ett sådant perspektiv. Spelkritikern Thomas Arnroth gör i det här numret en fördjupning i synen på upphovsrätt inom spelvärlden, illustrerad av Kari Modén.

Dessutom har vi inte bara ett utan två stora intervjuporträtt. Animatören Gustaf Holtenäs berättar om samarbetet med artisten Jenny Wilson, och Gunnel Götesdotter visar illustrationshistoria från 1960-talets modevärld.

Text: Maina Arvas

INNEHÅLL I TECKNAREN NR 4/5 2018

PORTRÄTT Gustaf Holtenäs. Hur skildrar man ett fruktansvärt trauma i bilder? Det har konstnären, illustratören och animatören Gustaf Holtenäs tänkt mycket på. Här berättar han för Johan Kellman Larsson om arbetet med den animerade videon till Jenny Wilsons låt Rapin*. Text: Johan Kellman Larsson. Foto: Carola Björk.

PORTRÄTT Gunnel Götesdotter. Som nyutbildad modetecknare på 1960-talet flyttade hon till Paris och tecknade haute couture och prêt-à-porter för svenska och franska tidningar. Den i dag 80-åriga konstnären Gunnel Götesdotter har nu återfunnit sina modeillustrationer och samlat dem i en bok. Text: Maria Molin. Foto: Lotten Pålsson.

REPORTAGE ”Det kritiska samtalet om bilderboken” En bild säger mer än tusen ord men en kritiker har betydligt färre än tusen ord i utrymme för att recensera en hel bilderbok. Och antalet recensioner minskar. Hur står det till med svensk bilderbokskritik? Varför behövs den, och vilka problem har den? Alexandra Sundqvist pratar med några aktörer i kritik- och bilderboksvärlden om kritikens kris. Text: Alexandra Sundqvist. Illustration: Aron Landahl.

ESSÄ ”Rätt och etikett i spelvärlden” Vissa spelföretag slåss om rättigheterna till ett namn, men struntar blankt i om en youtuber visar upp allt i deras spel för en miljonpublik – och tjänar stora pengar på det. Thomas Arnroth resonerar kring synen på upphovsrätt inom spelvärlden. Text: Thomas Arnroth. Illustration: Kari Modén.

ANALYS ”Klassiska serier i nya regnbågsfärger” När tiderna förändras, gör även de klassiska tecknade serierna det? Hur skildras till exempel homosexualitet i serieuniversum där den tidigare har varit osynlig? Emil Åkerö bläddrar efter regnbågsinslag i Acke, X-Men, Bamse och Fantomen och funderar över när en serie anses politisk för att den tar ställning för en förändrad värld. Text: Emil Åkerö.

FRÅGA JURISTEN ”Royalties för barnböcker” Sandra Åkesson skriver om bokekonomi och svarar på läsarfrågor om juridik, arvoden och avtal. Text: Sandra Åkesson. Illustration: Karin Cyrén.

KRÖNIKA ”Vår underbara bildbransch” Pengar finns någonstans i bild- och formbranschen, skriver föreningens ordförande Tyra von Zweigbergk. Men vart tar de pengarna vägen när de inte hamnar hos skaparna? Text: Tyra von Zweigbergk. Illustration: Tzenko Stoyanov.

DESSUTOM Aktuellt: Nyheter, händelser och inspiration i urval av Alexandra Sundqvist. Bild: Idun Baltzersens teckningar och träsnitt. Detalj: Kollektyp studerar typsnittsdesign i grupp. Arbetsyta: Mattias Olssons kringresande ateljé. Utdrag: Rudy Loewes serie om migration i generationer. Medlemsenkät: Tre frågor till tre medlemmar i Svenska Tecknare. Svenska Tecknare-sidan: Notiser, nya medlemmar och information.

MEDVERKANDE I #4/5 2018
Skribenter: Thomas Arnroth, Maina Arvas, Johan Kellman Larsson, Maria Molin, Alexandra Sundqvist, Emil Åkerö, Sandra Åkesson, Tyra von Zweigbergk. Illustratörer: Karin Cyrén, Aron Landahl, Kari Modén, Tzenko Stoyanov. Fotografer: Carola Björk, Lotten Pålsson. Art direction och grafisk form: Mia Degerman, Vejde Gustafsson. Korrektur: Elena Tillman Sperandio. Repro: Fernando Medina/Spektra. Omslag: Illustration av Aron Landahl.

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Logga in

Om du inte har något konto kan du skapa ett här.

Skriv in koden du fått skickad till dig för att logga in.

← Avbryt

Kolla din inkorg!

Vi har skickat ett e-postmeddelande till dig med vidare instruktioner hur du återställer ditt lösenord.