Motivet på kupolen till Dansbana! Södertälje, ett projekt av arkitekttrion Teres Selberg, Anna Pang och Anna Fridolin, 2017–2018. Motivet skapades av Sepidar Hosseini på uppdrag av Grafikens Hus, och byggs upp av typsnittet Dansbana! Irregular, som Hosseni tog fram med hjälp av workshops kring dans och typografi på Wendela Hebbegymnasiet i Södertälje.

Reportage: Kropp och text

Kroppen rör sig i rummet, texten rör sig över pappret. Hur hänger egentligen typografi och koreografi ihop? Malin Palmqvist har pratat med de grafiska formgivarna Sepidar Hosseini och Minna Sakaria, koreografen Pontus Pettersson och koreologen Eva Säfström om kopplingen mellan dans och bokstäver.

Artikeln har publicerats i Tecknaren nummer 6, december 2018. Text: Malin Palmqvist

Bokstavsanatomi. Kropp, öra, skrev, ben, öga, skuldra. Typeface, spine. Ligatur, fraktur. Feta och magra konturer. Typografins och koreografins beståndsdelar har många gemensamma nämnare.

– Jag ser pappret som rummet där individerna kan röra sig i formationer, säger Sepidar Hosseini, formgivare som också har en bakgrund inom dansen.

– En central aspekt i både dans och typografi är kroppsspråk. Inte bara att något kommuniceras utan hur det kommuniceras.

Båda är identitetsbärande och har med sig historia som i sin tur kan signalera olika saker. Båda kan vara temperamentsfulla, yviga, minimalistiska, lekfulla och ikläs olika kostymer. All typografi är drag och kan leka med och utforska identiteter.

I Sepidar Hosseinis bildsvit Nattsaga I-VI blir dikten med samma namn, av den iranska poeten Forough Farrokhzad, till en synliggörande bild av brist på yttrandefrihet. Där svävar vita punkter, accenter och diakritiska tecken runt medan diktens arabiska bokstäver är dolda i mörkret. Det ser ut som rörelser över pappret. Hosseini utvecklade konceptet när hon jobbade med Weaving politics – ett internationellt symposium om koreografi, mänskliga rättigheter och våld på Dansens Hus 2012, initierat och kurerat av koreografen Cristina Caprioli.

En sida dansnotation skriven med Benesh Movement Notation av Eva Säfström, koreolog på Kungliga Operan.

 

– Jag formgav allt visuellt material i samband med symposiet och manipulerade typsnittet så att allt förutom skiljetecken och lilla c, som i cc som i Cristina Caprioli, till viss del var satt i transparent typografi, berättar hon.

Sepidar Hosseini började dansa som fyraåring och har dansat både balett, modernt, jazzdans, fuldans, voguing och dancehall. Hon har också koreograferat till exempel musikvideor för The Knife och Marit Bergman samt till kortfilmen Min börda av Niki Lindroth von Bahr. När dansen kändes för elitistisk valde hon att satsa professionellt på formgivning:

– Balett och voguing handlar om att skapa linjer och silhuetter, precis som typografi. Det finns en detaljnördighet i båda världarna som ger mig tillfredsställelse. Båda disciplinerna rymmer perfektion, men också rytm, dynamik och lekfullhet.

Sepidar Hosseini använder ofta synestesi som arbetsmetod, det vill säga att försöka koppla ihop flera sinnen samtidigt: hon gör gärna en spellista med musik som känns som designen ska kännas, som en moodboard i ljudform, där dansen också tassar in. Är känslan tango eller dancehall?

– Jag personifierar gärna bokstäverna: ”den där är ledsen”, ”den har bra hållning”.

 

Bild från Pontus Petterssons Writing wounds to heal, 2015, ett poesi-, koreografi- och modeprojekt där Petterssons typsnitt Pancor används. Visningen av kläderna har ingått i föreställningen The poeticians. Foto: Märta Thisner

Den vitklädda skärmdansaren vänder sig till vänster i profil, böjer ryggen framåt i en rundel, för händerna till marken och sticker ut ena handen snett över fötterna, och blir till ett Q. Tjeckisk-nederländske Peter Biľaks Dance writer, som släpptes som app 2011, är ett exempel på flöden mellan typografi och koreografi. Biľak har i sin tur inspirerats av surrealisten och fotografen Karel Teige och dansaren Milča Mayerová som 1926 skapade en fotobalett i alfabetsform till typografisk musik. Biľak ligger också bakom typsnittet Body type – där kroppar formar bokstäver, en stillbildsversion av Dance writer. Här finns också flera föregångare som Peter Flötners Anthropomorphic alphabet från 1540 och Anthon Beekes Nude alphabet från 1970.

Bild från arbetsprocessen då Sepidar Hosseini tog fram typsnittet Dansbana! Irregular, med hjälp av workshops kring dans och typografi för bildklassen på Wendela Hebbegymnasiet i Södertälje.

Ett svenskt exempel är dansuppsättningen Typography now där grafikern och formgivaren Andreas Karperyd och koreografen och dansaren Staffan Eek samarbetade i en undersökning av hur typografiska utryck och arbetsmetoder kan användas på rörelse. Det resulterade i en föreställning på Weld i Stockholm 2008 och typsnittet Genius. 2015 inspirerade det nyskapade typsnittet Sweden sans den rumänske koreografen Alex Mirutziu till koreografin But as a document i samarbete med svenske dansaren Pär Andersson.

Minna Sakaria skapade typsnittet Dansskrift, 2016–2017, i samarbete med dansaren Afra Hosseini och elever från Vackstanäsgymnasiet i Södertälje, i workshopform. Bilden till nedan visar tecknet för A. Foto: Minna Sakaria

Formgivaren Minna Sakaria öppnar sin webbplats sakaria.se med en piruett. Startsidan täcks av en video där hon dansar.

– Jag försöker dansa ett R. Jag har en video för varje bokstav, säger hon.

Hon jobbar gärna med fysisk research och workshops som metod för att skapa form och typografi. Hon dansade en del på gymnasiet men arbetet med kropp och koreografi är framför allt en väg till ny typografi och form.

Hon ser flera kopplingar mellan typografi och koreografi:

– Ja, omedelbart i ordens betydelse: koreografi betyder dansskrift. Och inom typografi är det intressant att bokstavens anatomi med linjetjocklekar och seriffer, även kallade fötter, är ett resultat av handens rörelse.

R-piruetten kommer från ett förslag för den visuella identiteten för Show – avgångsutställningen för Royal College of Art i London som hon gjorde tillsammans med Carolina Dahl.

– Jag är intresserad av att hitta roliga, annorlunda typografiska former. Jag vill skapa bokstäver med karaktär och design med karaktär. För att kunna göra det hittar jag på instruktioner till mig själv och går in i processer som ger oanade resultat.

För Show utgick Minna Sakaria från det föränderliga typsnittet Zigzag, skapat av Benoît Bodhuin, och dansade sig igenom varje bokstav för att sedan animera typsnittet till ett där ”S” headbangar, ”H” twistar, ”W” gör masken.

– Genom studien tog vi reda på hur dansen kan påverka typografin. Från det arbetet började ett intresse, det var kul att slå ihop två olika konstformer eller teorier och låta dem skapa något nytt ihop, säger hon.

Sepidar Hosseini och Minna Sakaria var tillsammans nominerade till Svenska Designpriset 2018 för sitt samarbete med den grafiska formen för Folkmusik 2.0, en utställning om svensk hiphop på Kulturhuset i Stockholm. De har samarbetat tidigare och deras arbeten är besläktade.

Ovan: Sepidar Hosseinis kupolmotiv på Dansbana! Södertälje, av arkitekttrion Teres Selberg, Anna Pang och Anna Fridolin, 2017–2018. Foto: Dansbana! Södertälje  Nedan: Bilder från arbetsprocessen kring typsnittet Dansbana! Irregular, som Sepidar Hosseni tog fram med hjälp av workshops på Wendela Hebbegymnasiet i Södertälje.

Båda har de var för sig arbetat med att översätta bokstäver till rörelse och sedan till tecken i samarbete med dansläraren Afra Hosseini, som också är Sepidars syster. Minna Sakaria arbetade i workshopform tillsammans med ungdomar i Södertälje fram typsnittet Dansskrift 2016.

– En del av min praktik är att göra workshops som ett sätt att generera oväntad form. Om man säger till en grupp: ”Gör vad ni vill med det här!” så hittar de så klart på saker som jag inte hade kunnat tänka ut själv. Överraskningen stimulerar mitt formspråk, säger Sakaria.

Workshopdeltagarna fick i det här fallet dansa olika bokstäver, skriva dem i luften eller på marken, röra sig kring bokstäverna eller gestalta dem – kanske blåsa upp sig som ett O. Sedan fick de teckna ned varje bokstavsrörelse. Tecknen scannade hon in och renskrev till ett dansalfabet.

Det senaste året har Sepidar Hosseini arbetat med workshops kring dans och typografi för bildklassen på Wendela Hebbegymnasiet i Södertälje.

– Vi jobbade med dans och typografi som tema i en kollektiv experimentell process där vi översatte alfabetets bokstäver först till rörelser och därefter till tecken som resulterade i typsnittet Dansbana! Irregular, säger Hosseini.

Det blev ett slags dingbatstypsnitt, ett typsnitt som består av symboler eller ornament, som nu utgör mönster på in- och utsidan av kupolen på en nyinvigd dansbana i Södertälje. Kupolen har inbyggda högtalare som vem som helst kan koppla upp exempelvis sin telefon mot för att dansa till sin egen musik, och konceptet är ett svar på att kommunala spontanidrottsplatser lätt blir mansdominerade. Bakom projektet Dansbana! Södertälje står arkitekttrion Teres Selberg, Anna Pang och Anna Fridolin, och Grafikens Hus involverade Sepidar Hosseini för att ta fram motivet till dansbanan.

– För utomstående ser det ut som ett mönster, men det går att läsa med hjälp av en översättande skylt. Jag gillar sådant som är omedelbart men som också har fler lager att upptäcka om man fördjupar sig, säger Sepidar Hosseini.

I en workshop som Minna Sakaria höll i Rosengård fick barn skapa sammanhängande mönster av raka och runda former på en vägg, något som också blev en sorts koreografi när barnen började gå längs sina egna banor. Formerna från workshopen inspirerade till den grafiska formen för offentlig konst-projektet Konst händer som Sakaria och Hosseini tog fram tillsammans på uppdrag av Statens konstråd.

– Jag försöker göra designprocesser fysiska, det är bra om det svänger. Det gör det ju också i musik, jag vill ha rytm i layouten, säger Minna Sakaria.

Unga boende i området Amiralstaden i Malmö deltog i en workshop om kollektivt formskapande i stadsrummet med Minna Sakaria och Carolina Dahl i samarbete med landskapsarkitekterna Dis/order. på uppdrag av Malmö stad, 2016. Mönstren skapades av klistermärken. Foto: Minna Sakaria

Det var 2013, när Pontus Pettersson tog sin master i koreografi, som hans typsnitt Pancor premiärvisades på Stockholmsscenen Weld.

– Jag märkte att jag hade sparat och reproducerat små tecken och började se återkommande former. Typsnittet har sin grund i den kalligrafiska rörelsen där intentionen är viktig. Tecknen har sedan bearbetats digitalt.

– Jag ville skärpa till det, skulptera fram det.

Pancor är ett verktyg för att införliva den egna poesin i koreografierna, där den syns på dansarnas kläder eller rummets väggar:

– Kropparna blir som dansande böcker eller ord.

Namnet Pancor kopplar samman helhet och koreografi (pan-cor) men är också ett namn för ett automatvapen som aldrig kom i bruk.

– Jag tyckte att det var roligt med en våldsam handling som misslyckades.

Pontus Pettersson menar att Pancor har hieroglyfiska egenskaper – tecken som är öppna för tolkning – men också gör att använda som former.

– Om man vänder W upp och ned blir det M. Bokstäverna går också att forma om till bilder, nästan till mandalas.

Typsnittet finns inte för nedladdning digitalt men i samband med föreställningar har han delat ut det i stencilform.

– Man måste besöka föreställningen för att få tillgång till typsnittet. Mycket av mitt arbete handlar om hur kroppar möts.

Bild från Pontus Petterssons poesi-, koreografi- och modeprojekt Writing wounds to hela, med typsnittet Pancor. Foto: Märta Thisner

Ordet koreografi är en sammansättning av grekiskans chorei’a, som betyder ”dans”, och graphi’a av gra’pho, som betyder ”skriva”. Termen myntades runt år 1700 när Feuilletskriften – det första abstrakta systemet för dansnotation – publicerades. I dag används framför allt två notationssystem internationellt: Labanotation från 1928 och Benesh Movement Notation från 1956.

I Sverige finns en handfull personer som behärskar dansnotation. En av dem är Eva Säfström, anställd på Kungliga Operan i Stockholm som repetitör och koreolog sedan 1992. Hon har en lång bakgrund inom dansen och fick efter en skada ett stipendium för att gå den tvååriga utbildningen på Beneshinstitutet i London.

– Vi skriver på notsystemets fem rader. Översta linjen är toppen på huvudet och fötterna är under den nedersta linjen. Beneshnotation är oerhört vackert, säger hon.

Kroppens positioner beskrivs med tre grundtecken och rörelselinjer används för att visa den rörelse koreografen skapar.

– Om jag läser Laban får jag ingen känsla för hur rörelsen ser ut. Jag kan skumma en sida Benesh och få en bild av hur det ser ut. Benesh är detaljrik och extremt specifik. Det går att visa att insidan av pekfingret möter utsidan av lillfingret, säger hon.

En minuts nedtecknad dans kan variera mellan en sida och 15 sidor – det beror på hur många och hur komplexa rörelserna är. Det fungerar bäst för balett, modern dans är svårare.

– Modern dans kräver mycket mer analys, det kan vara rörelser av vitt skilda slag och mer användande av torso medan baletten har ett språk med bestämda rörelser som har namn och utförs på ett förutbestämt sätt.

Notationssystem används främst vid större institutioner. Många koreografer använder egna system, ord eller film för att dokumentera sina verk. I notationen återges den exakta intentionen och rörelsen.

– Dansare som har gått The Royal Ballet School i London kan läsa lite Benesh och de koreografer som har läst där kan grunderna i det.

På Operan är Eva Säfström den enda som kan läsa Beneshnotation. Försök har gjorts att skapa datorprogram för notation, men det finns inga pengar som driver på den utvecklingen.

– Jag har försökt använda ett program på Mats Eks verk Lägenhet men rörelselinjerna var jag tvungen att rita för hand med datorns mus. Blyerts och sudd är mina bästa vänner.

 

Malin Palmqvist är journalist och teater- och danskritiker, baserad i Östersund.

Sepidar Hosseinis arbeten kan ses på sepidar.se, Minna Sakarias på sakaria.se, och Pontus Petterssons på mynameisocean.com. Eva Säfström är anställd på Kungliga Operan.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Logga in

Om du inte har något konto kan du skapa ett här.

Skriv in koden du fått skickad till dig för att logga in.

← Avbryt

Kolla din inkorg!

Vi har skickat ett e-postmeddelande till dig med vidare instruktioner hur du återställer ditt lösenord.