Omslag: Isabelle Arsenault fotograferad av Guillaume Simoneau. Art direction och grafisk form: Mia Degerman och Vejde Gustafsson/Spektra.

Tecknaren nr 1, mars 2019

Bilderboksskaparen Isabelle Arsenault, pensionen för frilansande form- och bildskapare, teckningen under studentrevolten på Konstfack 1968, och böcker om nagelkonstens status. Här är ledare, innehåll och medverkande i Tecknaren #1, utgiven i mars 2019.

LEDARE: Jobbet, livet och döden

Kanske har du redan mötts av ett orange kuvert i brevlådan eller på hallmattan när du läser det här, eller så gör du det snart. Under februari och mars skickas nämligen årsbeskeden ut från Pensionsmyndigheten till alla som har börjat tjäna in till sin allmänna pension. Där kan du bland annat läsa hur mycket du hittills har tjänat ihop. Om du öppnar kuvertet.

När jag bad Malin Palmqvist att skriva ett reportage om pensionen för frilansare inom bild och form till det här numret av Tecknaren gick hon direkt på det som gör att många årsbesked inte ens öppnas. Att du drabbas av orange kuvert-ångest är inte konstigt: tanken på pensionen är också i förlängningen tanken på livet och döden.

På sidan 8 intervjuas experter och bild- och formskapare (som pensionsplanerar eller inte pensionsplanerar), och Amanda Berglunds illustrationer vrider och vänder på perspektiven.

Ett helt annat sätt att tvinga sig att fundera över livet, och allt det svåra som ryms där, är att läsa Isabelle Arsenault. Med på en gång lätt och obeveklig hand tecknar och målar hon berättelser om mobbning, ensamhet, sorg, alkoholism och skilsmässa i grafiska romaner och bilderböcker, där hon väver in både barn- och vuxenperspektiv i flera lager. Med glimtar av färg, tröst och humor. Eller som hon själv säger i Alexandra Sundqvists och Guillaume Simoneaus porträtt på sidan 18: ”Verkliga ämnen från livet, helt enkelt.”

Från och med det här numret av Tecknaren börjar vi med kvartalsutgivning. Samtidigt ökar vi sidantalet, samt köper digitala rättigheter till mer av tidningens innehåll så att fler av artiklarna kan publiceras på svenskatecknare.se/tecknaren. Vi fortsätter att i text, bild och form närma oss ämnen som jobbet, livet och döden.

Text: Maina Arvas

INNEHÅLL I TECKNAREN NR 1 2019

REPORTAGE ”Så funkar pensionen!” Hur länge ska jag arbeta? Hur blir mitt liv som pensionär? Det kan kännas som frågor från framtiden, svåra att ta på och lätta att skjuta upp. Men det kan vara bra att förbereda sig mentalt för pensionen. Som en hjälp på traven har Malin Palmqvist pratat med två pensionsexperter och fyra frilansare inom bild och form. Text: Malin Palmqvist. Illustration: Amanda Berglund.

PORTRÄTT Isabelle Arsenault. Varje ny bok väcker ett nytt visuellt universum. Men att sätta ord på sitt eget arbete kan vara svårt för en introvert bilderboksskapare. Ändå blir en hel del sagt när Isabelle Arsenault och Alexandra Sundqvist talar om gestaltandet av verkliga ämnen från livet. Text: Alexandra Sundqvist. Foto: Guillaume Simoneau.

ESSÄ ”Teckningsrevolten 1968” När hon studerade till bildlärare på Konstfack undrade Marie Nordin varför teckning inte värderades i utbildningen. Hon följde spåren tillbaka till studentrevolten 1968 då rektorn för Teckningslärarinstitutet avsattes och utbildningen förändrades. Vad hände med teckningen under 68-vågen? Text: Marie Nordin. Illustration: Ulrika Netzler.

ANALYS ”Konst med fingertoppskänsla” Taktil, rörlig, demokratisk, med kopplingar till kropp och identitet. Johan Jacobsson Franzén närstuderar nagelkonstens unika kvaliteter genom fyra konst- och inspirationsböcker, och resonerar kring denna bildforms konststatus. Text: Johan Jacobsson Franzén.

FRÅGA JURISTEN ”Att porträttera kända personer” Har kända personer upphovsrätt till sitt utseende? Sandra Åkesson skriver om att teckna porträtt eller andra bilder efter verkliga förlagor, samt svarar på läsarfrågor om juridik, arvoden och avtal. Text: Sandra Åkesson. Illustration: Maria Fröhlich.

KRÖNIKA ”Att vara sin egen tillsammans” Vilken sorts kollektiv backning vill du ha och hur skapar vi den? Det undrar Felicia Fortes, styrelsemedlem i Svenska Tecknare, som skriver om frilansaren och kollektivet inför årsmötet i maj. Text: Felicia Fortes. Illustration: Johan Lindström.

DESSUTOM Aktuellt: Nyheter, händelser och inspiration i urval av Alexandra Sundqvist. Bild: Stockholm sub lyfter underjordisk konst. Arbetsyta: Jenny Svenberg Bunnel på jazzklubb. Detalj: Andreas Berg om rörelsen hos Georg Lagerstedt. Medlemsenkät: Tre frågor till tre medlemmar i Svenska Tecknare. Svenska Tecknare-sidan: Notiser och information.

MEDVERKANDE I #1 2019

Skribenter: Maina Arvas, Felicia Fortes, Johan Jacobsson Franzén, Marie Nordin, Malin Palmqvist, Alexandra Sundqvist, Sandra Åkesson. Illustratörer: Amanda Berglund, Maria Fröhlich, Johan Lindström, Ulrika Netzler. Fotografer: Guillaume Simoneau, Fernando Medina. Korrektur Elena Tillman Sperandio. Repro: Fernando Medina/Spektra. Omslag: Isabelle Arsenault fotograferad av Guillaume Simoneau samt bild av Isabelle Arsenault ur Jane, räven och jag (Sanatorium, 2016). Art direction och grafisk form: Mia Degerman och Vejde Gustafsson/Spektra. Tryckeri: Trydells.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Logga in

Om du inte har något konto kan du skapa ett här.

Skriv in koden du fått skickad till dig för att logga in.

← Avbryt

Kolla din inkorg!

Vi har skickat ett e-postmeddelande till dig med vidare instruktioner hur du återställer ditt lösenord.