Omslag Tecknaren 1903: illustration av Jesús Verona, art direction och grafisk form av Mia Degerman och Vejde Gustafsson/Spektra.

Tecknaren nr 3, september 2019

Designern April Greiman, att vårda ett illustratörsarv, serier om kroppen, och kopplingen mellan bilderböcker och dockteater. Här är ledare, innehåll och medverkande i Tecknaren nummer 3, utgiven i september 2019.

Ledare: Den goda blandningen

Ökenbilder, tv-reklam, filmsnuttar, gryniga foton tagna i farten från ett bilfönster, en tidning som egentligen är en helkroppsstor affisch, en jättelik väggmålning baserad på en frysruta ur en video … April Greiman har aldrig varit rätt för att blanda.

Faktum är att hennes signum kan sägas vara just gränsöverskridande blandningar. Hennes grafiska estetik där bilder och typografi flyter i lager med en illusion av tredimensionalitet blev en del av 1970-talets kaliforniska avantgardevåg. Första gången hon testade en dator köpte hon den med sig på stående fot, och blev pionjär inom att använda digital teknik för att skapa typografi och grafisk formgivning, trots att hon var traditionellt skolad i att måla typsnitt med pensel.

Var det lätt för henne att bli accepterad direkt? Gissa. Ofta handlar motstånd till förändring, gränsförskjutningar och nya blandningar om rädsla för maktförlust, eller hur?

Eller som Greiman själv säger om den brytningstid hon verkade i: ”Äldre män ville inte förlora sina uppdrag till yngre kvinnor, särskilt inte om de hade fuschiafärgat hår.” Ida Therén och Beatriz Moreno har druckit te i hennes studio Made in Space i Los Angeles (sidan 16).

Ett annat område där gränser testas och genrer gärna blandas är scenkonsten, som intresserar sig allt mer för bildkonst, rörlig bild, video och interaktivitet. Vi har tidigare skrivit om hur serier blir teater, och till det här numret av Tecknaren bad jag teaterkritikern Margareta Sörenson om en lägesrapport i essäform från dockteatervärlden (sidan 28). Vad händer när dockteatern inspireras av bilderböcker, serier och konstbilder, och med teaterns medel omformar och ger dem liv framför publikens ögon genom dockor, masker och skuggspel?

Text: Maina Arvas


INNEHÅLL I TECKNAREN NR 3 2019

REPORTAGE: Bevarade bilder

Illustratören Jane Bark sålde aldrig bort rätten till sina bilder och sparade det mesta. Elisabeth Kugelberg-Christoffersson bevarade också sina original – genom att slänga in dem i garderoben. Båda samlingarna är en bit kulturhistoria och dokumenterar en tidsanda. Men hur vårdas bäst ett sådant arv? På vilka sätt kan anhöriga till bild- och formskapare bevara och tillgängliggöra en samling? Text: Emil Åkerö. Illustration: Jesús Verona/Agent Molly & Co.

PORTRÄTT: April Greiman

April Greiman förälskade sig i öknen på 1970-talet, flyttade västerut och blev pionjär inom digital grafisk formgivning – och en del av den kaliforniska designvågen. Ida Therén besöker 71-åringen som kallar sig transmediakonstnär i studion i Los Angeles. Text: Ida Therén. Foto: Beatriz Moreno.

ESSÄ: Bildernas teaterliv

Dockteatern är en nyfiket uppsniffande allätare, enligt teaterkritikern Margareta Sörenson. Här visar hon hur svensk dockteater, med Marionetteatern som exempel, inspireras av bilderböcker, serier och konstbilder. Bilder som omformas och görs levande framför betraktarens ögon genom dockor, masker och skuggspel. Text: Margareta Sörenson.

ANALYS: Berättelsen kring kroppen

Monster, djurmänniskor, flickor och streckfigurer. Kroppen är central för bildberättandet i tre serieböcker som Alexandra Sundqvist har läst, tre exempel på hur undanskymda erfarenheter kan lyftas fram genom att tecknas. Text: Alexandra Sundqvist.

FRÅGA JURISTEN: Bildskaparen och bokavtalet

Det finns en uppsjö av ersättningsmodeller inom bokutgivning – vissa bättre än andra. Sandra Åkesson går igenom dem, samt svarar på läsarfrågor om juridik, arvoden och avtal. Text: Sandra Åkesson. Illustration: Ester Eriksson.

KRÖNIKA: Tillsammans vågar vi mer

”Vi jobbar på olika sätt, men ryms under samma tak.” Svenska Tecknares ordförande Josefine Engström om kollektivets kraft, riktlinjer för en hållbar marknad, och värdet av bild och form. Text: Josefine Engström. Illustration: Sergio Membrillas.

DESSUTOM

Aktuellt: Nyheter, händelser och inspiration i urval av Alexandra Sundqvist.
Bild: Helena Frank skildrar Hilma af Klint.
Detalj: Anna Harvards ASAP Rocky-bild spreds över världen.
Medlemsenkät: Tre frågor till tre medlemmar i Svenska Tecknare.
Svenska Tecknare-sidan: Notiser och information.

MEDVERKANDE I #3 2019
Skribenter Maina Arvas, Josefine Engström, Alexandra Sundqvist, Margareta Sörenson, Ida Therén, Emil Åkerö, Sandra Åkesson.
Illustratörer Ester Eriksson, Sergio Membrillas, Jesús Verona
Fotografer Beatriz Moreno, Fernando Medina/Spektra.
Omslag: Illustration av Jesús Verona.
Art direction och grafisk form: Mia Degerman och Vejde Gustafsson/Spektra.
Korrektur: Elena Tillman Sperandio.
Repro: Fernando Medina/Spektra.
Tryckeri: Trydells.
Kommunikation: Kerstin Janemar/Svenska Tecknare.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Logga in

Om du inte har något konto kan du skapa ett här.

Skriv in koden du fått skickad till dig för att logga in.

← Avbryt

Kolla din inkorg!

Vi har skickat ett e-postmeddelande till dig med vidare instruktioner hur du återställer ditt lösenord.