Omslag Tecknaren 2001: New York Magazine 8 april 1968, foto av Jay Maisel. Art direction och grafisk form av Mia Degerman och Vejde Gustafsson/Spektra.

Tecknaren nr 1, mars 2020

De grafiska formgivarna Walter Bernard och Milton Glaser, tecknade visuella effekter på film, grafisk form i stadsmiljön och träsnittskonstens historia. Här är ledare, innehåll och medverkande i Tecknaren nummer 1, utgiven i mars 2020.

Ledare: Overkligt och verkligt

För att kunna återge verkligheten på ett trovärdigt sätt behöver man först se på den ingående, förklarar Simon Stålenhag. Han är bildkonstnären som skapar helt overkligt verkliga bilder av en overklig verklighet. Eller en verklig overklighet. Ja ja, titta en riktigt lång stund på hans bilder och försök själv att inte låta förvirrad sedan. Stålenhag arbetar med att lägga in lager av sina egna fantasier i bilder på ett sätt som får dem att se sanna ut.

I det här numret av Tecknaren lyfter vi flera som ägnar sig åt att se ingående på verkligheten för att skapa sin bild av vad de ser och på så sätt berätta något. Som Agnes Asplund, matte paintern som skapar digitala målningar och visuella effekter i stora filmproduktioner. Eller Lena Ylipää, konstnären som förvaltar skog i Tornedalen och i sina bilder ser djupgående på tallens mindre beståndsdelar – barret, kotten, plantan – för att ge oss perspektiv på människan och naturen. Maryam Fannis essä granskar en detalj i stadsbilden som har stor betydelse: vad säger utformningen av butiksskyltar om samhället?

Och så möter vi Walter Bernard och Milton Glaser, som har gjort tidningar i 50 år med inställningen att en god designer är en god medborgare. De tittade noga på New York, dess människor, händelser och diskussioner, och skapade en tidning för de engagerade läsarna och invånarna i staden. ”Om du överhuvudtaget bryr dig om vad som sker i samhället tvingas du förr eller senare att bli politisk vare sig du vill eller inte”, kommenterar Glaser det han ser som ett av designerns uppdrag. I vårt omslagsporträtt berättar de om den redaktionella processen, om att möjliggöra skribenters, fotografers och illustratörers blickar på samtiden, och om sin bit av tidningshistorien.

Text: Maina Arvas

INNEHÅLL I TECKNAREN NR 1 2020

PORTRÄTT Walter Bernard & Milton Glaser

De var en del av magasinsjournalistikens gyllene era. De grafiska formgivarna Walter Bernard och Milton Glaser var med och skapade tidskriften New York Magazine. John Bark reste till Manhattan för ett samtal om deras bidrag till den redaktionella historien. Text: John Bark. Foto: Leo Sorel.

REPORTAGE Den magiskt förhöjda verkligheten

Hur får man en filmisk fantasi att se sann ut? Agnes Asplund, som skapar digitala målningar och andra visuella effekter i stora filmproduktioner, och Simon Stålenhag, vars suggestivt retrofuturistiska bildvärld nu blir film, berättar om sina arbeten. Och Leo Sandberg, kreatör och lektor i gestaltning, ger en historisk tillbakablick på konsten att lura ögat. Text: Maria Molin.

ESSÄ Bakom fasaden

Vad kan stadsmiljön berätta om vårt samhälle? Vad säger butiksskyltar om klass, kulturarv, migration och nationell identitet? Maryam Fanni resonerar kring förskjutningen från stadsplanering till stadsdesign och föreställningen om design som lösning på sociala problem. Text: Maryam Fanni. Illustration: Alex Robbins.

ANALYS Träffad av träsnitt

Hur hade världen sett ut utan träsnittet? Ett uttryck med ambitionen att träffa alla, en blandning av bildkonst och träsnideri, av hög konst och krass kommers. Johan Jacobsson Franzén bläddrar i fyra böcker om olika perioder i träsnittskonstens historia. Text: Johan Jacobsson Franzén. Foto: Fernando Medina.

FRÅGA JURISTEN Aktiebolag eller enskild firma?

Vilka är fördelarna och nackdelarna med ett aktiebolag jämfört med en enskild firma? Sandra Åkesson skriver om bolagsformer, och svarar på läsarfrågor om juridik, arvoden och avtal. Text: Sandra Åkesson. Illustration: David Liljemark.

KRÖNIKA Skillnaden mellan ditt och mitt

Det nya upphovsrättsliga EU-direktivet ska omvandlas till svensk lagstiftning och Svenska Tecknare arbetar hårt för att för att garantera upphovspersoners rättigheter, skriver Josefine Engström, styrelseordförande för Svenska Tecknare. Text: Josefine Engström. Bild: Jojo Falk.

DESSUTOM

Aktuellt: Nyheter, händelser och inspiration i urval av Alexandra Sundqvist.

Bild Petra Börner och Annelie Carlström på Teckningsmuseet.

Detalj: Tecknaren Lena Ylipää skildrar tallens mindre beståndsdelar.

Medlemsenkät: Tre frågor till tre medlemmar i Svenska Tecknare.

Svenska Tecknare-sidan: Notiser och information.

MEDVERKANDE I #1 2020

Skribenter: Maina Arvas, John Bark, Josefine Engström, Maryam Fanni, Johan Jacobsson Franzén, Maria Molin, Alexandra Sundqvist, Sandra Åkesson.

Illustratörer: Jojo Falk, David Liljemark, Alex Robbins.

Fotografer: Leo Sorel, Fernando Medina

Omslag: New York Magazine 8 april 1968, foto av Jay Maisel (framsida), 3 maj 1976.

Art direction och grafisk form: Mia Degerman och Vejde Gustafsson/Spektra.

Korrektur: Elena Tillman Sperandio.

Repro: Fernando Medina/Spektra.

Tryckeri: Trydells.

Kommunikation: Hanna Weiderud/Svenska Tecknare.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Logga in

Om du inte har något konto kan du skapa ett här.

Skriv in koden du fått skickad till dig för att logga in.

← Avbryt

Kolla din inkorg!

Vi har skickat ett e-postmeddelande till dig med vidare instruktioner hur du återställer ditt lösenord.