Omslag Tecknaren 2002: Anneli Furmark fotograferad av Andreas Nilsson. Art direction och grafisk form av Mia Degerman och Vejde Gustafsson/Spektra.

Tecknaren nr 2, juni 2020

Serietecknaren och konstnären Anneli Furmark, konsten att teckna porträtt, grafisk form och döden, och staden i bilderböcker. Här är ledare, innehåll och medverkande i Tecknaren nummer 2, utgiven i juni 2020.

Ledare: Människor och möten

För att få syn på den historia som skrivs dagligen kan man studera ansikten, säger satirtecknaren Saad Hajo. Han borde veta, som efter den arabiska våren bestämde sig för att teckna ett porträtt varje dag av Syriens president. Intresset för människor, och därmed relationer, möten och samhället, delar Hajo med illustratören Stina Wirsén och konstnären Per Elof Nilsson Ricklund. Wirsén fångar personligheter med tidningstecknarens snabbhet och känsla för kulturella strömningar, Nilsson Ricklund målar personliga berättelser i dialog mellan samiskt arv och egna erfarenheter. I Maria Molins reportage får vi ta del av deras tre perspektiv på att teckna porträtt.

Anneli Furmark fångar också människor, ofta genom platsen de befinner sig på. Miljöerna och det mellanmänskliga hänger vackert ihop i hennes serieböcker, som skildrar landskap både omkring och inuti människor. ”Att sätta mig själv på en ny plats, ta in den, teckna den, det är jätteviktigt”, säger hon om sin arbetsprocess i Malin Palmqvists och Andreas Nilssons omslagsintervju. En process som under denna vår inte har kunnat involvera andra platser än ateljén på cykelavstånd i Umeå.

Ja, coronapandemin har satt sina spår, även i Tecknaren. Vi skriver om priser och utställningar som blev digitala, om Svenska Tecknares omställningar, och Klara Bartilsson och My Palm illustrerar på olika sätt en inställd vår. Vi publicerar Lotta Sjöbergs broderade mikroskopvirus, och Mona Chalabis avståndsteckning.

Människor vill mötas, även när de inte kan. En viktig plats för både fysiska och andliga möten är kyrkogården. Skyltarna på en sådan är ett av exemplen när Pontus Dahlman skriver om den grafiska formgivningens roll i ritualerna kring döden, med illustration av Rui Tenreiro.

Text: Maina Arvas

 

 

INNEHÅLL I TECKNAREN NR 2 2020

 

PORTRÄTT Anneli Furmark

Platser, relationer och perspektivskiften exakt fångade i tusch och akvarell. Konstnären, serietecknaren och illustratören Anneli Furmark drar ingen skarp linje mellan måleri och serier. Nästa bok är en kärlekshistoria i mogen ålder som går i svartvitt, ljusblått, ockra och grönt. Text: Malin Palmqvist. Foto: Andreas Nilsson.

 

REPORTAGE Ansikte mot ansikte – konsten att fånga en personlighet i linjer

Att teckna porträtt handlar om att återge en unik personlighet. Illustratören Stina Wirsén, satirtecknaren Saad Hajo och konstnären Per Elof Nilsson Ricklund, som alla har porträttet som arbetsfält, berättar om hur de tolkar egenskaper och flyktiga uttryck i linjer och penseldrag. Text: Maria Molin.

 

ESSÄ Dödens design

Abstrakt och obönhörligt konkret, så kan döden beskrivas. Pontus Dahlman ser närmare på dödsannonsernas symboler, en begravningsbyrås visuella identitet, skyltsystemet på en kyrkogård och typografiska tecken för sorg, i en essä om hur ritualerna kring livets slut kan gestaltas i grafisk form. Text: Pontus Dahlman. Illustration: Rui Tenreiro.

 

ANALYS Barnet i staden

Med staden som myllrande fond berättas om det kända och det okända, om gemenskapen mellan människor, och historiens rörelse framåt. Alexandra Sundqvist läser tre nyutgivna bilderböcker om barn i staden. Text: Alexandra Sundqvist. Foto: Fernando Medina.

 

FRÅGA JURISTEN Vad händer om uppdraget avbryts?

Vad händer om ett bild- eller formuppdrag avbryts med anledning av covid-19? Sandra Åkesson skriver om yrkesvillkor i coronatider, och svarar på läsarfrågor om juridik, arvoden och avtal. Text: Sandra Åkesson. Illustration: My Palm.

 

KRÖNIKA Nu berättar vi om vår verklighet

Under coronakrisen är Svenska Tecknares vision densamma: att förbättra medlemmarnas ekonomi och yrkesvillkor. Krisfond och gratis medlemsavgift är exempel på konkreta uttryck för den visionen, skriver Lars Fuhre, vice ordförande för Svenska Tecknare. Text: Lars Fuhre. Illustration: Klara Bartilsson.

 

DESSUTOM

Aktuellt: Nyheter, händelser och inspiration i urval av Alexandra Sundqvist.

Bild Mona Chalabi illustrerar fysiskt avstånd i coronatider.

Detalj: Lotta Sjöberg broderar coronaviruset på tyg.

Utmärkelse: Jan Lööf får årets Knut V Pettersson-stipendium.

Medlemsenkät: Tre frågor till tre medlemmar i Svenska Tecknare.

Svenska Tecknare-sidan: Notiser och information.

 

MEDVERKANDE I #2 2020

Skribenter: Maina Arvas, Pontus Dahlman, Lars Fuhre, Maria Molin, Malin Palmqvist, Alexandra Sundqvist, Sandra Åkesson.

Illustratörer: Klara Bartilsson, My Palm, Rui Tenreiro.

Fotografer: Fernando Medina, Andreas Nilsson.

Omslag: Anneli Furmark fotograferad av Andreas Nilsson.

Art direction och grafisk form: Mia Degerman och Vejde Gustafsson/Spektra.

Korrektur: Elena Tillman Sperandio.

Repro: Fernando Medina/Spektra.

Tryckeri: Trydells.

Kommunikation: Jenny Gustafsson, Hanna Weiderud.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Logga in

Om du inte har något konto kan du skapa ett här.

Skriv in koden du fått skickad till dig för att logga in.

← Avbryt

Kolla din inkorg!

Vi har skickat ett e-postmeddelande till dig med vidare instruktioner hur du återställer ditt lösenord.