Arbetsrummets betydelse för bild- och formskapare, bilderboksskaparen Beatrice Alemagna, livejazzteckning och den grafiska formgivarens närhet till andra fält. Här är ledare, innehåll och medverkande i Tecknaren nummer 1, utgiven i mars 2022.
LEDARE: Rum, rörelse och ro
I ett lågt, långsmalt hus på Kungsgatan i Stockholm ligger den lokal som var en av tecknaren Berndt Pettersons favoritateljéer. Det vill säga jazzklubben Fasching. Andra typiska ateljéer för tecknare är Glenn Miller Café och Rönnells Antikvariat. Åtminstone för de livejazztecknare som Johan Jacobsson Franzén skriver om i sin analys. Deras arbetsplatser är rörliga, livliga och musikaliska.
Musik hörs även i studion hos designduon Malmsten Hellberg, men det visuella bullret är lägre. Rutiner och strukturer är viktiga, likaså ett minutiöst ordnat arkiv. De behöver rummet för att sortera sina tankar. Illustratören Nacho Tatjer behöver en helt fri ordning och högt i tak: i sitt myllrande källarrum har han idéerna hängande som moln från ovan och projekten utspridda som öar.
Det här numret av Tecknaren handlar mycket om rummet. Vad behöver vi omkring oss för att kunna arbeta, i form av rumslighet, men även trygghet och villkor? I Ida Sälls reportage om arbetsplatsens betydelse får vi också besöka designkollektivet Oysterland Studio som drivs vidare trots att medlemmarna gått in i anställningar på andra platser. När den frilansekonomiska oron har släppt finns studion kvar som en utökad identitet.
Expansionen av den egna yrkesidentiteten in i andra fält och rum handlar också Pontus Dahlmans essä om. Med exempel i form av film, skulptur och måleri resonerar han kring den grafiska formgivarens många roller i och utanför formfältet.
Bilderboksskaparen Beatrice Alemagna harsin ateljé på samma våningsplan som sitt hem i Paris. Men det var lekparken som blev den symboliska plats hon behövde för att kunna drömma igen när hon hade fastnat i en depression. I Alexandra Sundqvists porträtt berättar hon om det rum som tog henne från oro till ro, och som blev en ny bok.
INNEHÅLL I TECKNAREN NR 1 2022
Disciplin, gemenskap, frihet, inspiration, arkiv, verkstad – vilka funktioner och behov kan rymmas i en studio? Ida Säll pratar om arbetsrummets betydelse för arbetet med illustratören Nacho Tatjer och designstudiorna Malmsten Hellberg och Oysterland Studio. Text: Ida Säll. Foto: Peter Carlsson, Tobias Sjödin.
”Bilder i ögonen” hade hon redan som barn. Ett fyrtiotal böcker in i karriären har illustratören och författaren Beatrice Alemagna gjort det till sitt signum att bryta med sin egen stil för varje ny bok hon gör. Text: Alexandra Sundqvist. Foto: Andrea Mantovani
Den grafiska formgivaren har många olika roller inuti sin yrkesroll. Ligger det då nära till hands att vilja expandera verksamheten till flera fält, låta nya grenar av skapande växa fram? Pontus Dahlman pratar med Pompe Hedengren om hans skulpturer, ser på Lotta Kühlhorns måleri och läser Henrik Nygrens filmmanus. Text: Pontus Dahlman. Illustration: Patrick Kyle.
ANALYS Jazzens ögonblick
Jazz och teckning hör ihop. Det syns i de ögonblicksbilder som fångar jazzmusiker och deras spelningar, livs levande, på plats, i flykten. Johan Jacobsson Franzén nickar med huvudet framför några böcker och utställningar som gestaltar jazzens innersta väsen med tusch och blyerts. Text: Johan Jacobsson Franzén.
FRÅGA JURISTEN Om du behöver en advokat
Som medlem i Svenska Tecknare får du hjälp med allt från avtalsgranskning till taktiska råd i förhandlingar. Men när kan du ha behov av en advokat, och vad ska du då tänka på? Förbundsjuristen Marcela Contardo reder ut det, och svarar på fler frågor tillsammans med My Berggren. Text: Marcela Contardo, My Berggren. Illustration: Bim Eriksson.
KRÖNIKA Vad heter formgivaren?
När vi ser ett bokomslag vet vi instinktivt vad det är för typ av litteratur – via bildernas och typografins symbolik, kompositionen och färgvalet. Varför kreddas då sällan den grafiska formgivaren bakom boken? Svenska Tecknares ordförande Josefine Engström skriver om att namnge formgivaren. Text: Josefine Engström. Illustration: Anna Pers Bräcke.
DESSUTOM
Bild: Else Alfelt i retrospektiv på Arken i Danmark.
Arbetsyta: Ansökningsbiblioteket synliggör ansökningsportfolion.
Medlemsenkät: Vi ställer tre frågor till tre medlemmar i Svenska Tecknare.
Svenska Tecknare-sidan: Tv-ersättning, årsmöte, vistelsestipendiater och utställning om risografi.
MEDVERKANDE I #1 2022
Skribenter: Maina Arvas, My Berggren, Marcela Contardo, Pontus Dahlman, Josefine Engström, Johan Jacobsson Franzén, Alexandra Sundqvist, Ida Säll.
Illustratörer: Anna Pers Bräcke, Bim Eriksson, Patrick Kyle.
Fotografer: Peter Carlsson, Andrea Mantovani, Tobias Sjödin.
Omslag: Nacho Tatjers studio fotograferad av Tobias Sjödin.
Korrektur: Elena Tillman Sperandio.
Repro: Fernando Medina/Spektra.
Kommunikation och webb: Jenny Gustafsson, Hanna Weiderud.
Tryckeri: Trydells.