Kay Tinbäck Du Rées och Magnus Erenius i Marionettteaterns Da-da-da, 2017, med inspiration från konstnärerna Yayoi Kusama, Oskar Schlemmer och Alexander Calder. Idé och regi av Helena Nilsson, scenografi och kostym av Märta Fallenius, dockor och figurer av Kay Tinbäck Du Rées, ljus av Josefin Hinders, ljud av Appel, kompositör Mikael Svanevik och inspelad sång av Ines Svanevik. Foto: Markus Gårder.

Essä: Bildernas teaterliv

Dockteatern är en nyfiket uppsniffande allätare, enligt teaterkritikern Margareta Sörenson. Här visar hon hur svensk dockteater, med Marionetteatern som exempel, inspireras av bilderböcker, serier och konstbilder. Bilder som omformas och görs levande framför betraktarens ögon genom dockor, masker och skuggspel.

Läs mer

Illustration: Ulrika Netzler

Essä: Teckningsrevolten 1968

När hon studerade till bildlärare på Konstfack undrade Marie Nordin varför teckning inte värderades i utbildningen. Hon följde spåren tillbaka till studentrevolten 1968 då rektorn för Teckningslärarinstitutet avsattes och utbildningen förändrades. Vad hände med teckningen under 68-vågen?

Läs mer

Illustration: Frank Möllersten

Essä: Dåliga bilder

Lågupplöst bildskräp, skärmdumpar, memes, shitposting, gif:ar, skakiga videor. Lisa Ehlin guidar genom havet av förbiströmmande digitala vardagsbilder, slarviga, pixliga och suddiga. Vad betyder egentligen den dåliga bilden, vad berättar den om status, hierarkier, estetik och kommunikation?

Läs mer

Bild: Karin Sunvisson

Essä: På jakt efter linjens betydelse

Irritationen över illustrationerna i en bilderbok driver Andreas Berg ut i funderingar kring den tecknade linjen. Han följer den genom modellteckning, handstil, den svenska 1970-talsskolans skrivstil SÖ-stilen, grafologi och tillbaka till bilderboken. När är linjen endast en ledtråd, och när är den liv? Essän publicerades i Tecknaren nummer 2, april 2018. Läs mer

Illustration: Petra Eriksson

Essä: Tryck på!

Bland alla dem som inte syns i historieskrivningen finns de kvinnor som arbetade inom den grafiska branschen, på tryckerier, sätterier och bokbinderier. Maryam Fanni, Matilda Flodmark och Sara Kaaman har läst ett upprop från 1930-talet av kvinnor som tryckte på för förändring, och inspirerats att fortsätta nyansera historieskrivningen och spegla den i dagens yrkesroller. Texten har tidigare publicerats i Tecknaren nummer 6, december 2017.

Läs mer

Logga in

Om du inte har något konto kan du skapa ett här.

Skriv in koden du fått skickad till dig för att logga in.

← Avbryt

Kolla din inkorg!

Vi har skickat ett e-postmeddelande till dig med vidare instruktioner hur du återställer ditt lösenord.